Alla inlägg under mars 2015

Av Hilla - 30 mars 2015 19:09


Idag blev det en gofika på caféet i badhusparken i Östersund. Det var soligt på förmiddagen och folk satt ute vid Storsjöns strand.

Detta är en värmd bagel med färskost och grönsaker...


#Fika #östersund #bagel #kaffe #badhusparken

Av Hilla - 28 mars 2015 10:28


Igår gjorde vi en extragod middag för att fira makens påsklov som startade igår.


       


Det blev grillad pepparbiff, chorizo, ugnsstekt potatis, broccoli med vitlök, tomat- och avocadosallad och blå ost. Lite rött vin blev det i glasen...


#mat #hilla #matprat #pepparbiff #broccoli #middag

Av Hilla - 28 mars 2015 10:24


Att få vara hemma och bestämma sitt eget mellanmål är något jag uppskattar särskilt mycket när jag varit ute och rest mycket.



 

Keso med äpple, päron, pumpakärnor och flytande honung...

 

#nyttigtmellanmål #keso #matprat #mat #hilla #keso #frukt


Av Hilla - 27 mars 2015 09:00


Idag blir det en fika på ett gammalt fint café, Bageri Brantingstorg. Jag, mina föräldrar och svärmor ska mysa och nuta av det fina brödet som erbjuds.


   


En viktig anledning till att vi åker just till detta café är att det är lätt att hitta parkering och att det inte är så långt att gå från bilen.


#fika #cafe #hilla

Av Hilla - 25 mars 2015 10:22


Eftersom svärmor har fått flytta ut ur sin lägenhet tillfälligt har vi tagit hand om många av hennes kakor. När jag skulle stuva in kakburkarna i frysen så hittade jag en rulle pepparkaksdeg som jag gjorde i december. Jag har bakat av pepparkaksorna idag. En egen bake-off här hemma...


   


#matprat #hilla #baka #bakeoff #pepparkaka 

Av Hilla - 17 mars 2015 10:39



Jag har varit och jobbat i Norge de senaste fem dagarna. Det blir ingen större ordning på maten under de här arbetsdagarna så jag har laddat med ordentlig frukost på hotellen med äggröra, bacon och rökt fisk och på det sättet har jag stått mig länge. Igår när jag kom hem lagade jag en pastasås med bl a lök, chorizo, röd pesto, sockerärtor och ruccola och såsen smakade riktigt bra till spagettin. Jag lovar att hemlagad mat smakar mycket bra efter fem dagar ute på resande fot.


I påsk ska jag, maken och dottern åka till Dubrovnik. Jag är inte så insatt i vad som är typisk mat i Kroatien så jag hittade en hemsida med olika maträtter som man bör prova där. Klicka på länken om du vill veta mer.


   


#matprat #hilla #mat #norge #hotell #kroatien #dubrovnik

Av Hilla - 11 mars 2015 18:56


Jag älskar verkligen att laga mat enligt "man tager vad man haver-principen"...


Idag hade jag köpt hem två färska broccolibuketter för 10:- och av det blev det ugnsrostad broccoli med vitlök (klicka för recept). Sen kokade jag färsk tortellini, ett paket som legat i kylen ett tag. Jag stekte kycklinglårfiléer som fick puttra i en sås av creme fraiche, dessertost (örtsmak), parmesanost, ärtskidor, ruccola, italiensk kryddblandning, kycklingbuljong, salt och peppar.




Förra veckan gjorde jag kycklingspett där kycklingen legat i en marinad av bl a rapsolja, saffran och chili...

 


#matprat #hilla #recept #mantagervadmanhaver #kyckling #broccoli #vitlök 

Av Hilla - 2 mars 2015 09:18


Jag har jobbat i Norge några dagar. Tyvärr har jag inte haft tid att gå ut på restaurang utan det har blivit mest frukost och mackor...


Här kan du se exempel på typiska norska maträtter.


En fika hann jag iallafall ta ute på ett café. Jag valde kaffe med våffla, smör och brunost:

 


#norge #brunost #våffla #hilla #matprat #resa 

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards