Alla inlägg under september 2019

Av Hilla - 30 september 2019 13:52

Vi är på landet och eldar, fixar, plockar svamp och skördar kryddor mm

Älskar det!

Trattisar, lingon, rosmarin, gräslök, persilja, basilika...

#hilla #hillasmatprat #kryddor #trattkantareller, lingon

Av Hilla - 23 september 2019 19:43

Jag är ensam hemma ikväll och lagade en god spagettirätt till mig själv.

Stekta gula kantareller, hackade och rostade hasselnötter, ruccola, en skvätt grädde, en skvätt olivolja, flagad parmesan, salt och nymald svartpeppar tillsammans med nykokt spagetti. Mmm...

#hilla #hillasmatprat #matprat #pasta #kantareller

Av Hilla - 23 september 2019 12:38

Idag tog jag fram skivad rabarber från frysen och kokade marmelad. I princip följde jag receptet på fransk rabarbermarmelad (ICA) men idag la jag till lite kanel och två myntakvistar mot slutet av kokningen.

#matprat #hilla #hillasmatprat #marmelad #rabarber #rabarbermarmelad

Av Hilla - 21 september 2019 17:40

Jag fortsätter att skörda örter. Idag har jag fryst in hackad mynta och hängt timjan och dragon på tork.

I krukan har jag lagt blötlagda fröer från chilifrukt...

Vi får se om jag lyckas med chilin!?

#hilla #hillasmatprat #örter #dragon #timjan #mynta

Av Hilla - 19 september 2019 21:33

Jag har odlat persilja i två krukor hemma, förutom persiljan jag haft i trädgårdslandet vid sommarstugan. Idag skördade jag från krukorna...

Jag finhackade persiljan och en del använde jag till dagens middag och en del frös jag in.

Dagens middag var thai-inspirerad sesamlax med nudlar, chili, fisksås, sweet chili-sås, finskuren morot- och vitkål, persilja, chili, lime och finhackade jordnötter.

#hilla #hillasmatprat #persilja #lax #thaimat

Av Hilla - 15 september 2019 09:53

Maken och jag gick en tur i skogen i torsdags. Vi åkte till ett ställe i norduppland där vi tidigare varit mycket. Hinken och korgen blev nästan fulla.

Vi torkade en del trattkantareller och resten förvällde vi och frös in. Självklart blev det varsin svampmacka direkt efter rensning också...

Av Hilla - 15 september 2019 09:41

I augusti njöt vi av den hör goda middagen med abborre, som min man fiskat upp...

I år har abborrfisket varit lite trögt men mot slutet av sommaren blev det lite bättre...

#hilla #hillasmatprat #fisk #abborre

Av Hilla - 4 september 2019 17:14

Vi hälsar på vår dotter i Brighton några dagar och idag tog vi en after noon tea på ett jättemysigt ställe som heter talk of tea.

http://talkoftea.co.uk/

Det finns extremt mycket god mat här och fisken är färsk och helt fantastisk...

#brighton #hilla #hillasmatprat #afternoontea #talkoftea

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards