Alla inlägg under december 2013

Av Hilla - 28 december 2013 13:12



Nyår närmar sig och vi ska fixa efterrätten. Vi har fest tillsammans med samma vänner varje år och våra bidrag till middagen blir olika varje år enligt ett rullande schema.


Jag har bestämt mig för att göra en citron- och marängpaj, en chokladmousse i ett litet glas och så en exotisk fruktsallad med lite vispad grädde till. Över alltihop kommer jag att sikta florsocker och så dekoreras det hela med lite citronmeliss. Till detta serverar vi portvin.


 


#nyår #fest #mat #matprat #dessert #citronpaj #fruktsallad #chokladmousse

Av Hilla - 19 december 2013 13:11

Så här ser den tacokryddade kycklinglasagnen ut som jag lagade igår..

Nu behöver jag en julpaus så jag önskar dig en God Jul!

Av Hilla - 18 december 2013 12:49



Ikväll ska vi bjuda våra föräldrar på födelsedagsmiddag lite i förskott. Det är vår son som fyller 21 år den 23/12.


Till förrätt blir det en toast med en skagenröra. I den har jag varmrökt lax, rom, gräddfil och gräslök. En citronskiva och lite gräslök garnerar jag med.


Till huvudrätt lagar jag tacokryddad kycklinglasagne, sallad och hembakt bröd med ost och smör.

 



 


Till efterrätt blir det tårta förstås...


Har ingen bild på tårtan vi ska servera så det får bli en bild från en somrig pannkakstårta...

 

Av Hilla - 17 december 2013 17:06



Bildbevis;


Sillen är inlagd...


 


Tryffeln är klar...


 


Chokladgodisarna med nötter och russin är också klara...


 


Sen eftersom maken hade herrmiddag här hemma i lördags har vi färska kryddor på köksbänken. Det gillas!


 

Av Hilla - 17 december 2013 09:04


Idag lägger jag in sill och dagen före dopparedagen gör jag currysill av det.


 


Idag gör jag också julgodis bl a chokladgodisar med nötter och russin...

 


Chokladtryfflar ska jag också göra enligt detta recept...

Av Hilla - 14 december 2013 15:24


Jag har en lång arbetsperiod borta och reser runt. Kan dock inte klaga när det hittills inneburit god mat både igår och idag.


Idag åt jag och kollegorna brunch på Clarion hotell i Östersund. Mycket gott!!


     


#pepparkakshus #östersund #brunch

Av Hilla - 13 december 2013 19:34


Jag är på Quality hotell i Luleå ikväll och jag och en kollega stämde träff för gemensam middag. Hotellets restauranger hade två olika bufféer att välja mellan. En skaldjursbuffé och en vanlig buffé med musikquiz.


Vi valde en vanlig buffé och där fanns verkligen allt man kan önska sig. Den varma maten var kycklinben, fläskstek i sås, fiskgryta, potatis, grillad majs och vårrullar. Dessutom fanns massor av olika sallader, skaldjursröror, ostar, kakor, frukt och godis mm. Det var verkligen gott och prisvärt.


Vi kom ganska tidigt innan quizen börjat men en trubadur spelade medan vi åt. Riktigt trevligt efter en lång arbetsdag.


 

Av Hilla - 10 december 2013 14:38


Det behövs mer plats i frysen nu när jag bakar julbröd. Så idag plockade jag fram tre stora askar med vinbär och rabarber ur frysen och satte igång med saftkokning. Två hela vinflaskor blev det och en halvfull petflaska.


   


 


Jag älskar hemgjord saft!!!


#saft #vinbär #rabarber

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards