Alla inlägg under oktober 2016

Av Hilla - 31 oktober 2016 15:58


Idag bakar jag chokladsnittar...


Till helgen ska vi ha släktfika så jag har även andra småkakor på gång.

#hilla #matprat #baka #fika

Av Hilla - 30 oktober 2016 09:20

Igår bakade jag en banankaka. Det är ju så perfekt när man har några halvdana bananer i fruktskålen...


Jag använde ett traditionellt recept men tillsatte även kanel och ingefära. Så gott!

#hilla #matprat #baka #banankaka #ingefära #kanel

Av Hilla - 29 oktober 2016 10:30

igår var jag i Sundsvall och jag och två kollegor skulle luncha. Vi ville ha riktig mat och då kom jag ihåg ett ställe där jag ätit förut. Innergården 1891 heter restaurangen och den ligger i gallerian IN mitt i stan.

Vi valde fläskkarré med rostad potatis och kycklingfilé med rotsaker och båda rätterna var riktigt goda. Priset låg runt 95:- och då ingick en rejäl salladsbuffé och flera sorters gott matbröd med smör/ färskost.

Är man fikasugen så såg jag att det fanns bra med fikabröd också.


   

#sundsvall #matprat #hilla #lunch #mat #fika #restaurang



Av Hilla - 24 oktober 2016 16:00

Idag ska jag laga middag med ett matprov från knorr som jag fått från smakbox. Indian Tikka Masala...

Det blir kul att testa och mer info om hur det gick kommer framöver.


27/10 Jag tycker detta var ett bra alternativ för en snabb middag. Jag använde två kycklingfiléer och då var detta lagom för två vuxna personer. Vi fick lite över t o m... Middagen var god men inte så stark som jag kanske hoppades på. Om det blir en nästa gång hackar jag nog lite chili och tillsätter i grytan. Vill man vara hälsosam är detta säkerligen ett bättre alternativ än t ex en pizza när den stressiga vardagen kräver snabbmat.

#smakbox #middagförtvå

Av Hilla - 22 oktober 2016 22:37

Ikväll har vi haft våra ungdomar hemma på middag...


Till förrätt gjorde jag en liten italiensk delikatesstallrik. Till varmrätt kycklingfilé späckad med vitlöksost och inlindad i bacon. Till det ungsrostade rotsaker och svampsås. Till efterrätt gjorde jag en äppelpaj med vaniljsås.

Mätta blev vi! Nu åker sonen iväg ett halvår till Sydamerika så detta var som en avskedsmiddag kan man säga. Vi hoppas han får många fina upplevelser på sin resa.

#kyckling #svamp #italienskt #äppelpaj #middag #hilla

Av Hilla - 6 oktober 2016 20:39


Vår frys har gått sönder och det ledde till ett byte av både kyl och frys då de så klart ska matcha varandra.


Det var rejält nedsatta priser på affären där vi handlade så vi passade på att byta spis och fläkt också. Alla köksgrejerna i vårt kök är mer än tio år gamla och rätt slitna så det känns riktigt fräscht nu. Igår kom installatören och allt det nya är nu på plats i köket. Nu ska det bli ännu roligare att laga mat...

Bilden i mitten visar våra gamla skåp.

#kök #hilla #matprat #mat #Frys #kul #spis #fläkt

Av Hilla - 5 oktober 2016 09:00


Igår lagade jag en middagsrätt från det senaste numret av "Mersmak"- nr 9 2016.

Det blev riktigt gott!


Vill du också testa en asiatisk lätt rätt. Både lätt att äta och lätt att göra;


4 portioner

400g laxfilé

1 tsk salt

1 dl sesamfrön

1 msk neutral olja


Nudelsallad

250g risnudlar

300g spetskål eller vitkål

2 morötter, grovrivna

4 msk sweet chilisås

1 lime, finrivet skal och saft

1 msk fisksås (ev salt)


Till servering

1 kruka koriander

1 dl salta jordnötter

1 lime


Gör så här;


1. Koka nudlarna enligt anvisningar på förpackningen och skölj dem i kallt vatten.

2. Skär kålen i tunna strimlor, använd gärna mandolin. Blanda nudlarna med kål, morot, sweet chilisås, limeskal (endast det gröna), limesaft och fisksås. Smaka ev av med salt.

3. Skär laxen i stora kuber, salta och rulla bitarna i sesamfrön.

4. Hetta upp olja i en stekpanna och stek laxkuberna på hög värme, runt om, i ca 2 minuter. De ska få en knaprig yta och laxen får gärna vara lite rå i mitten.

5. Lägg ihop nudelsalladen med lax, koriander, hackade jordnötter och limeklyftor.



#lax #lime #jordnötter #risnudlar #hilla #matprat #mat

Av Hilla - 3 oktober 2016 06:57

Igår blev det en rensning i skåpen till middag. Tänk makaronipudding...

Ingredienser:
Penne, skinka, purjolök, timjan, äggstanning, riven ost och tomat på toppen.

Till det gjorde jag en vitlökscreme av gräddfil och dessertosten "grekisk vitlök". Lite basilika på toppen.

#matprat #hilla #mat #rester #makaronipudding

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards