Alla inlägg under november 2015

Av Hilla - 23 november 2015 16:41



Nu närmar sig advent och i fredags kunde jag inte hålla mig längre. Det var helt enkelt dags att börja julbaka...


 

Saffransbullar med mandelmassa och mandelspån...

 

#baka #matprat #baka #advent #hilla #saffransbullar #saffran

Av Hilla - 23 november 2015 16:25

Jag berättade ju sist om cannelloni, som jag betällde på en italiensk restaurnag nyligen, som var så himla goda. Jag blev sugen att prova att laga något liknande och hittade det här receptet i UNT.


Cannelloni, 4 portioner


Du behöver 12 färska lasagneplattor till denna rätt


Finhacka gul lök och fräs i olja. När den mjuknat tillsätter du en riven zuccini och steker några minuter. Sen blandar du ner 65 g bladspenat och låter den mjukna. Därefter är det dags för 150 g ricotta, 2 msk grön pesto och 1 dl hackade valnötter. Blanda runt och smaka av med salt och peppar.


Röran rullar du sedan in i lasagneplattorna och placerar rullarna i en smord ugnsform. Över rullarna häller du 2 dl tomatsås eller bechamelsås. Toppa med riven smakrik ost. Tillaga rätten i 225 grader i ca 20 minuter.


 


#cannelloni #matprat #mat #pasta #middag #recept

Av Hilla - 15 november 2015 17:44



I torsdags var jag ute och åt middag på Il forno a legna i Uppsala tillsammans med mina tjejkompisar. Jag beställde canelloni fylld med parmesan, spenat och valnötter. Till detta serverades en tomatsås och sallad. Det var verkligen supergott!


 


Inredningen på restaurangen är mysig med rutiga dukar i rött och vitt. Det är ganska mörkt med massor av tända stearinljus vilket bidrar till stämningen.


#matprat #hilla #mat #italienskt "ilfornoitaliano #restaurang

Av Hilla - 11 november 2015 15:59



Lycka är att ha kommit hem efter att ha jobbat borta i fem dagar. Att då få ställa sig och laga egen mat är en riktig höjdare. Det kanske inte är så lätt att förstå för den som alltid lagar sin egen mat och nästan ledsnar på det. Men tro mig det känns underbart!


Idag ska jag göra röd linssoppa, fröknäcke och pannkakor med hallonkompott.


 


#soppa #fröknäcke #hilla #matprat #middag #lagamat #pannkaka #hallonkompott
  

Av Hilla - 11 november 2015 14:27


Min man fiskar gärna och nu vill vi äta upp abborrarna som vi har i frysen innan de blir sämre. Nyligen åt vi stekt abborre med persiljestuvad potatis...


 


#abborre #fisk #middag #matprat #hilla

Av Hilla - 4 november 2015 09:15



Igår kväll hade vi bjudit hem familj och släkt på middag för att fira en födelsedag.


Jag gjorde två laxsidor som skårades och fylldes med chevre och soltorkade tomater. Laxen ligger på en bädd av bladspenat och purjolök. Till det gjorde jag en ugnsrostad potatis med ruccola och en tomatsallad. En gäst är vegetarian så det blev även en paj med broccoli, chevre och soltorkad tomat till honom.


 

Här har jag just späckat laxen och lagt den på grönsaksbädden.


Till efterrätt serverade jag en Brownie med kokos- och citrontopping och grädde. Mums!


#matprat #hilla #mat #lax #brownie #Gäster





Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards