Alla inlägg under januari 2017

Av Hilla - 27 januari 2017 13:31

Sonen skickar en hälsning till matbloggen från Colombia. Här kan man snacka om finkaffe...


#matprat #fika #hilla #kaffe #Colombia #espresso #finkaffe #resa

Av Hilla - 25 januari 2017 17:59

Ännu en matdag här i Köpenhamn. Först en rejäl frukost på mitt hotell, First Mayfair. Sen en omelett på ett charmigt gammalt café på St Konungensgade efter besök på Designmuseet och Amalienborgs slottsplats.

Jag besökte även museum Davids samling och mathallarna vid Israelsplads.

Nu har jag just ätit en fin quiche med lax och sallad med ett glas vitt vin. Detta på biografen Grand för jag strax ska se filmen "Manchester by the sea".

#matresa #hilla #matprat #resa #Köpenhamn

Av Hilla - 24 januari 2017 18:57

En liten Köpenhamnsresa så här i slutet av januari. Jag tog tåget från Uppsala och njöt av lugnet och utsikten på tåget.

Lunch åt jag på en fiskebåt nära Nyhavn på väg till bron mot Christiansholm. Det blev boullabaisse, bröd och ett glas vitt vin.

Fika blev det på Royal Smushi Café på Amagertorv 6. Riktigt mysigt, lugnt, fräscht och gott! Här kaffe och citron- och marängpaj.

#matprat #hilla #resa #boullabaisse #fiskgryta #fika #citronpaj #Smushi #köpenhamn

Av Hilla - 22 januari 2017 20:07

Jag har också en matintresserad dotter och svärson...

I en bokhylla diverse mat och kryddor. Dukning med porslin från Matteus...

#mat #hilla # matprat #dukning #porslin #fika

Av Hilla - 19 januari 2017 09:09


Igår lagade jag en kinesisk fläskgryta...


Recept

1 pkt bacon
500 g fläskkött
2 vitlöksklyftor
1/2 röd färsk chili
1 tsk färsk riven ingefära
1 röd paprika
8 cm purjolök
1.5 msk kinesisk soja
2 msk tomatpuré
1.5 msk honung

Stek bacon i små bitar. Lägg i finskuret fläskkött och bryn det tillsammans med baconet. Pressa i vitlök och tillsätt finhackad chili och riven ingefära.

För köttet åt sidan när det brynts färdigt och lägg i paprika i bitar och skuren purjolök. När grönsakerna stekts en stund blanda allt i pannan.

Häll på soja och blanda med tomatpuré och honung. Tillsätt ev lite vatten och låt puttra ca 5 min.

Servera med ris eller nudlar. Kokt broccoli passar också bra till.

#matprat #hilla #vardagsmat #gryta #fläskgryta #lagamat

Av Hilla - 17 januari 2017 17:33

Livet är härligt när man har tid att göra sånt man tycker om. Jag tycker bl a om att baka bröd och det har jag gjort idag...

Receptet finns i Vår kokbok och här via länken https://www.coop.se/recept--mat/recept/g/grova-frukostbullar/

#matprat #hilla #baka #frukostbröd

Av Hilla - 11 januari 2017 19:01

Jag bjöd dottern på en vegetarisk sallad till lunch igår. Morötterna som du kan se på bilden är inlagda. Jag gjorde en sås till av rucolapesto, soltorkad tomat och creme fraiche.

Innehåll; rucola, cocktailtomater, fetaost, purjolök, sallad, inlagda morötter, parmesan på toppen.


#matprat #hilla #mat #sallad #lunch

Av Hilla - 7 januari 2017 14:00


Dags att fylla på med nya vetebullar...

#matprat #hilla #bullar #baka #nyttår

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards