Alla inlägg under februari 2020

Av Hilla - 28 februari 2020 19:09

Jag köpte en förpackning med plastöverdrag på Clas Ohlson nyligen. Det är perfekt för att täcka olika assietter, glas, burkar mm. Det känns bra att inte behöva använda folie hela tiden. Dessa överdrag går att diska. Senast använde jag ett överdrag för att täcka en halv citron.

#hilla #hillasmatprat #plast

Av Hilla - 28 februari 2020 19:05

Ikväll åt vi laxfiléer som jag skårade och fyllde med pepparrotsost, saltade och pepprade och sedan rullade in i parmaskinka. Dessa stod sedan i ugnen ca 12 minuter i 200 grader. Till det gjorde jag potatishalvor som jag först ugnsbakade och sedan gröpte ur och återfyllde med potatismos. Moset gjorde jag av innanmätet av potatisen, en äggula, riven ost, gräslök, salt och peppar. Potatishalvorna gratinerades med lite mer riven ost.

Tillbehör var ugnsbakad paprika, lök och tomat. Till detta drack vi rött vin.

#hilla #hillasmatprat #lax #pepparrot #parmaskinka

Av Hilla - 25 februari 2020 11:17

Förmiddagsfika på resan. Nu i Malmö med bryggkaffe och overnight oats med äpple och kanel.

#hilla #hillasmatprat #fika #overnightoats

Av Hilla - 19 februari 2020 18:52

Idag har jag lagat kokt torsk med hackat ägg och smält smör.

Torskfiléerna kokar jag i en stekpanna med lock tillsammans med lite vatten, dill, salt och vitpeppar. När torsken är klar lägger jag filéerna på ett fat med kant. Hackat kokt ägg strös över och lite hackad gräslök. Jag häller också över smält smör.

Kokt potatis och en sallad serveras till.

Av Hilla - 3 februari 2020 18:13

Idag gjorde jag ugnsrostade sötpotatishalvor, kycklingbiffar, rostade paprikahalvor med fetaostkräm till.

Sötpotatisen tvättade jag noga och delade i halvor. Sen rostade jag dem med skalet uppåt, i 225 grader, i ugn ca 30 minuter. Jag hade penslat potatisen med olivolja blandat med paprika- och chilikrydda.

Kycklingbiffarna gjordes av 500 g kycklingfärs som blandades med 1/2 dl mjölk, 1/2 dl ströbröd, 1 ägg, salt och peppar. Dessa stekte jag i stekpanna för att få stekyta och de gick sedan med i ugnen (225 grader) i ca 10 minuter.

Fetaostkrämen var en förpackning fetaost blandat med 2 dl matyoghurt och paprikapulver.

Paprikahalvorna penslas också med olivolja med t ex paprika- och chilikrydda och rostas ca 30 minuter i ugnen 225 grader.

#hilla #hillasmatprat #sötpotatis #fetaostkräm #kycklingbiffar

Av Hilla - 2 februari 2020 15:36

Idag har jag kokat saft av vinbär, från vår trädgård, som vi haft frysta sedan sommaren. Nu var det verkligen dags att göra något med vinbären...




Det blev ca 8 dl färdig saft...

#hilla #hillasmatprat #saft #vinbär

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards