Alla inlägg under april 2015

Av Hilla - 29 april 2015 08:13


Igår lagade jag den här kycklingrätten från kokboken "under valnötsträdet". Det var en god rätt, kanske inte så festlig, men helt klart godkänd som en vardagsrätt.


Mangoglaserad kyckling på Karibiskt vis, 4 personer

 


1 kyckling, ca 1,2 kilo, delad i 8 bitar

2 medelstora finhackade gula lökar

3 finhackade vitlöksklyftor

3 medelstora finhackade tomater

1-2 msk smör eller olja

5 msk mangochutney

1-2 msk worcestershiresås

1/2 tsk mald kryddpeppar

ca 1 tsk salt och lite nymald svartpeppar


Värm ugnen till 200 grader. Finhacka lök, vitlök och tomat. Stek lök och vtlök på medelvärme tills all lök mjuknat. Tillsätt tomaterna och låt fräsa ytterligare någon minut. Blanda ner mangochutney, worcestershiresås, kryddpeppar, salt och lite svartpeppar. Rör om och låt sedan det hela puttra under lock ca 5 minuter. Dra åt sidan.

Lägg ut de råa kycklingdelarna i en ugnssäker form med bara en liten aning olja i botten. Bred över mangoblandningen, täck så mycket av kycklingen som möjligt. Ugnsbaka 35-40 minuter. Höj värmen till 225 grader mot slutet.



#recept #hilla #matprat #kyckling 

Av Hilla - 28 april 2015 08:08



Vi håller på att planera en speciell dag - vår silverbröllopsdag. Jag och maken har varit ihop i 29 år och vi har alltså varit gifta i 25 år - det är ju inte klokt! Bäst att fira när man har tillfälle! Vi funderar på en femrättersmeny på Åtellet i Norrtälje. Vi har sommarstuga strax utanför Norrtälje så jag tror att detta blir perfekt!


Igår köpte jag hem två hela kycklingar- det var länge sen, oftast köper jag hem kycklinglårfiléer. När jag letar recept i min kokböcker fastnar jag för "mangoglaserad kyckling på karibiskt vis". Receptet finns i kokboken "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström.


Blir allt lyckat lägger jag ut recept och bilder snart.


 


#fest #silver #restaurang #mango #kyckling #matprat #hilla



Av Hilla - 24 april 2015 10:20



När vi hade gäster senast hade jag inte så mycket blommor att dekorera med, bara en tulpanbukett som var på väg att ge upp. Däremot hade jag ett helt gäng citroner och det är faktiskt också väldigt fint att lägga upp i en skål som dekoration.



 


#hilla #matprat #citroner #dekoration

Av Hilla - 19 april 2015 15:54


Igår bjöd vi hem familjen på fika. Det var delvis för att vår son varit bortrest i sydostasien ett halvår.


Kanelbullar, jitterbug-kakor, mockarutor, skärmarö-bröd med pålägg.

#fika #hilla #matprat #bakning

Bakat · Bilder · Fest
Av Hilla - 18 april 2015 09:32


Igår gjorde jag pizza med salami, lök, tomat, champinjoner och mozzarella.


Jag använde lite grahamsmjöl i degen. Det gjorde den knaprig och god. 


Recept på pizzadeg, 4 personer


1 l bakvetemjöl (ev ca 1 dl grahamsmjöl alltså 9dl vete o 1 dl graham)

1 tsk salt

1 pkt jäst

4 msk olja

4 dl ljummet vatten


Dela jästen i mindre bitar i en stor bakskål. Blanda ut med lite av det ljumma vattnet. Häll sedan i resten av vattnet, salt och det mesta av mjölet.Blanda till en fin deg. Låt jäsa ca 30 minuter. Baka ut till två stora pizzabitar i långpannestorlek.




#pizza #hilla #matprat

Av Hilla - 15 april 2015 16:05


Bakar idag...

Det blev jitterbug-kakor och det var första gången för mig. Mums!


#bakning #matprat #hilla #jitterbug

Av Hilla - 15 april 2015 10:47



Traditionella spisen är enklast att få ren när den är varm. Fastbränt smuts kan lösas upp med lite bakpulver och ättika, sätt på spisen och torka av när det har slutat bubbla. På spis med glashäll ska endast vatten och diskmedel användas.


Ugnen kan rengöras genom att stryka på såpa och värma till 100 grader. Låt svalna och tork rent.


I mikrovågsugnen ställer man lite vatten och diskmedel (i en skål) som får koka. Sedan är det lätt att tork rent.


Kastruller med ingrodda matrester kan gnuggas med en sockerbit eller så blötlägger man med lite bakpulver.


Tidningspapper kan läggas ovanpå köksskåpen och detta tar hand om fett och damm. Så är det bara att byta med jämna mellanrum.


Stopp i avloppet fixas ofta med hett vatten eller en kopp upplöst bikarbonat och en kopp salt i en kastrull med kokande vatten. Häll i avloppet.


Vasken stinker; Häll i bikarbonat eller koka upp två dl vinäger och häll ner i vasken. Låt stå en kvart innan du spolar vatten.


Silverbesticken; Koka upp några liter vatten med två teskedar salt och tre matskedar bikarbonat. Låt besticken ligga i en stund innan du tar upp dem och torkar av dem.


Kärvande lådor; tvål eller stearin fungerar bra som smörjmedel.


Kakel och fog kan rengöras med en blandning av hett vatten och bikarbonat - gnugga med rotborste eller svamp.


Putsa upp diskbänken med en blandning av en påse bikarbonat några tsk vinäger som du blandar till en krämig konsistens. Gnid in diskbänken, skölj av diskbänken och polera med tidningspapper.


Blomflugor; ställ fram ett litet fat med en blandning av äppelcidervinäger och några droppar diskmedel en bit från blommorna.


 



Har du något bra knep! Fyll gärna på genom att lämna en kommentar till inlägget...

Tipsen kommer från olika tidningsartiklar bl a från Vi i Villa och WWF´s tidning.


#hilla #matprat #kök #städning #städknep #tips

Av Hilla - 13 april 2015 09:43


Igår gjorde jag en egen hummus till middagen och det blev lite över som jag la på rostat bröd till förmiddagsfikat. Jag har kvar en fantastiskt god korv som vi köpte i Kroatien och den skivade jag och la uppepå hummusen. Mums!


 


Så här gjorde jag min hummus;


1 burk ekologiska kikärtor (låt rinna av i en sil)

ca 2- 3 msk creme fraiche

några droppar citron

salt, peppar och parikapulver


Mixa alltihopa! Klart!


#hilla #matprat #recept #hummus #kroatien #mellanmål

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2015 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards