Alla inlägg under maj 2013

Av Hilla - 28 maj 2013 10:43


Jag gillar att ha egna färska kryddor hemma under sommarhalvåret. Det blir alltid dill, timjan, dragon, gräslök och basilika i krukor eller i den egna pallkragen. Dessutom gillar jag att odla egen plocksallad och ruccola...


       


Jag har även vinbär, äpplen och rabarber i trädgården, vilket är gott och användbart...


         


Hade jag mer tid skulle jag nog syssla ännu mer med odling.




Av Hilla - 27 maj 2013 08:49


Vi fortsätter förbereda oss inför dotterns studentfirande. Igår bakade jag rosenbröd med sesamfrön...


 


Sen åkte vi förbi min syster och lånade hem deras extrabord och en stor kasse full med IKEA´s vinglas. De håller på med vinprovning och därför har de så många glas.


Igår firade vi även MOR med en fika på café Gula Villan i Uppsala stadsträgård. Det har utvecklats mer och mer och i år var det riktigt fräscht både ute och inne. Ett besök kan rekommenderas!


 







Av Hilla - 24 maj 2013 11:28


Det är rabarberns bästa tid här hos oss nu och nyligen gjorde jag årets första rabarberpaj.


   


Här är en bild på en rabarberkaka som jag gjort vid ett annat tillfälle...


Rabarbersmoothie är också gott...

 

 


Rabarber är också vackert att dekorera med. Här har jag tagit in en knopp av en rabarberblomma och satt in den i en vas. Jag har lärt mig att man inte ska låta rabarberplantan gå blom och då passar det ju bra att ta in blomman...

 

Av Hilla - 22 maj 2013 15:15


Jag hann med mycket igår...


Jag handlade alla drycker till studentfesten, beställde tårtor, köpte kycklingspett (frysta) och beställde lax och rostbiff. Sen gjorde jag fyra pajdegar som jag enligt tips från en kollega fryste in (se bilder längre ner).


När jag ändå var i farten så gjorde jag en grovplanering för midsommar också, då vi ska ha ca 20 gäster på landet. Vi har till största delen knytis men någon måste ju ändå hålla ihop det hela.


Jag gör helst pajdegen i mixern. För att det ska bli enklare senare när jag ska tillreda matpajerna så gör jag degen nu och fryser in den.

 

Jag kavlar ut degen lite och lägger degbitarna på varandra men med bakplåtspapper emellan. Allt läggs i fryspåse innan det åker in i frysen.

   




Fest · Tips
Av Hilla - 21 maj 2013 08:30


Igår gjorde jag årets första rabarberpaj. Jag brukar bara göra en vanlig smulpaj men blanda i både vetemjöl och havregryn i degen. Jag strör kanel över rabarberbitarna och har jag t ex solrosfrön hemma kan det och lite flytande honung också läggas på rabarberbitarna innan deges fördelas över- Supergott!


 

Av Hilla - 20 maj 2013 08:28


Nu närmar sig studenten med stormsteg och det blir ett 40-tal gäster så det gäller att vara väl förberedd. Matplaneringen har jag haft klar ett tag och den ser ut som följer;


Varmrökt lax, kycklingspett, salami - allt detta beställer jag från en livsmedelsbutik och hämtar dagen före.

Rosenbröd - bakar jag själv

kex, ost, smör samt även brieosttårta


Skaldjurspaj som svärmor gör

Västerbottenpaj hemgjord


Potatissallad/ cous coussallad hemgjort

Sallad


Tapenade, hemgjort

limesås, hemgjort

vitlöksdressing, hemgjort


Tårtor beställer vi och det blir rosa prinsesstårta


Drycker;


Rosévin, öl, vatten, läsk, kaffe och te. Avec blir det också till tårtan!


 

Av Hilla - 19 maj 2013 17:31


Ibland kanske man krånglar till det lite för mycket när man ska bjuda hem folk. Igår var vi på ett mycket trevligt kalas hemma hos vänner för att fira att deras son, som går på college i USA, kommit hem för sommaren.


Vi bjöds på grillade korvar, både vanliga korvar och kryddkorvar med bröd, cocktailtomater, rostad lök, tsatsiki, baguette och öl/vin/läsk. Sen blev det kaffe och tårta till dessert.


Svårare än så behöver det ju faktiskt inte vara!


 



Av Hilla - 14 maj 2013 22:09


Idag blev det middag på hotellrummet och jag hade med mig en sallad från Naked juicebar på Arlanda. Så här såg salladen ut sist när jag köpte den vegetariska(se bilden). Nu fanns inte den vegetariska kvar så jag fick ta en annan variant med lax och avocado. Undrar om de slutat med min favorit?? Hoppas inte - måste fråga när jag går förbi nästa gång.


 

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards