Alla inlägg under juli 2021

Av Hilla - 31 juli 2021 09:43

Till middagen igår stekte jag padrones och en snackspaprika i olivolja. Innan servering strödde jag över flingsalt. Mycket gott som tillbehör.

#hilla #hillasmatprat #padrones #paprika #tapas

Av Hilla - 31 juli 2021 09:40

Sonen och hans kompisar har lånat vår sommarstuga några dagar. Det fanns kvar en del rostbröd i skafferiet. Istället för att slänga de där lite tråkiga brödskivorna blev det dags att göra krutonger. Dessa kan användas till en soppa eller sallad t ex.

Jag kryddade med salt, riven vitlök och färsk timjan.

#hilla #hillasmatprat #krutonger

Av Hilla - 30 juli 2021 15:09

Idag blev det gofika med en fantastisk kanelbulle från Nedergården som ligger mellan Uppsala och Norrtälje i närheten av Rånäs. https://www.nedergardengammaltonytt.se/

#hilla #hillasmatprat #kanelbulle #nedergården

Av Hilla - 30 juli 2021 13:49

Maken och jag gick på restaurang igår. Granhof, https://www.granhof.nu/ heter stället och det ligger i Luthagen i Uppsala.

Vi valde deras specialerbjudande om tre rätter för 349 kronor.

Toast med skagenröra. Lammfilé med potatiskaka och rödvinssås (ingen bild).

Citron-cheesescake med kaffe.

Gott vin, Johanna, från Länna bruk. Druvorna odlas i Grekland. Jag såg att vinet kostar 129 kronor på systemet och det var bra, så jag kommer nog att köpa hem det vid tillfälle.

#hilla #hillasmatprat #restaurangbesök #granhof #lännabruk

Av Hilla - 23 juli 2021 13:09

Ikväll ska vi få besök av kompisar. Det blir grillning av entrecote bl a. Till efterrätt gör jag en "trifle" i glas där jag bottnar med sockerkaka fortsätter med rabarberkompott och sedan en blandning av vispad grädde, florsocker, hackade jordgubbar och färskost. Sedan gör jag exakt samma sak en gång till så det blir två likadana lager. Lite färska bär på toppen blir toppen!

Jag fick lite kvar av allting och gjorde en minikopp till förmiddagsfikat till mig och maken. Mums!

Googla på trifle så får du olika förslag på recept.

#hilla #hillasmatprat #trifle #sommardessert

Av Hilla - 17 juli 2021 09:42

Liten fördrink...

Kex, pepparrotsost, jordgubbar, chips, nötter och rosévin.

#hilla #hillasmatprat #fördrink #tilltugg

Av Hilla - 17 juli 2021 09:40

Vi har mycket blåbär på vår egen tomt och igår gjorde vi blåbärspaj.

#hilla #hillasmatprat #utiskogen #blåbärspaj

Av Hilla - 15 juli 2021 10:43

Igår skulle vi äta bl a lax och så lite oplanerat kom båda barnen hit. För att dryga ut maten gjorde jag lite plock av diverse som fanns i kylskåpet/ skafferiet till förrätt.

Chips, jordnötter, crostini, rödbets-tzatziki, citronsås, tapenade, pesto, cheddar, fetaost och salami.

#hilla #hillasmatprat #tapas #plock #förrätt

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards