Alla inlägg under november 2011

Av Hilla - 30 november 2011 16:45

Jag köpte en dessert på ICA , "Cacao Dessert" från milchfrisch, när jag bodde på hotell senast. Först skulle jag äta Sushi och sen den här chokladpuddingen. Jag älskar efterrätter så döm om min förvåning när jag inte ville äta upp den...


Det var helt enkelt inte en god dessert. Så den behöver du inte köpa!


Av Hilla - 28 november 2011 16:59


I Söndags testade vi ett ganska nytt café i Uppsala - Café Tar.



Vi beställde Focaccia som var fantastiskt god och kaffet smakade som himmelriket. Italienska kakor, tårtor och läsk fanns också att beställa. Till Caféet på Sysslomansgatan kommer jag helt klart att gå tillbaka snart!


Själva lokalen var inte så märkvärdig men vad gör det när man blir trevligt bemött och allt smakar så bra!

Av Hilla - 26 november 2011 14:15


Idag blir det helt klart en lussekatt till fikat.


Lite tjuvstart, jag vet, men imorgon ska jag flyga ner folk till Alperna. Det är en s k julbordscharter så jag tror inte jag hinner med så mycket adventsmys då...


 

Av Hilla - 25 november 2011 08:45


Igår bakade jag ju två banankakor enligt ett läsarrecept på icakurirens hemsida, Annorlunda banankaka. Det blev jättegott men jag vet inte om de var såå annorlunda precis...


Så här såg de ut när de var klara;



 


Idag skriver jag om en ny elvisp i min andra blogg... Kika in i Helgas snurriga värld...

Av Hilla - 24 november 2011 13:15

När jag kom efter flera dagars resande idag hittade jag sju halvdana bananer på fruktfatet... Vad göra?


Jo, det blev först en kanna smoothie av tre av bananerna och sen satte jag igång att göra två banankakor av resten. Här hittar du ett recept på Annorlunda banankaka.


Jag återkommer med en rapport med resultatet...


      

Av Hilla - 23 november 2011 11:45


När jag vill ha ett litet mellanmål plockar jag fram en skiva hårt bröd och så brer jag tapenade på brödet. Det är riktigt gott och känns ganska nyttigt dessutom. Tapenade är lätt att göra själv och mitt recept är gammalt. Jag vet inte ursprungskällan mellan jag tror det är från ICA...


Tapenade


1 burk gröna sardellfyllda oliver 200 g (om du inte hittar sardellfyllda oliver ta en annan grön sort som du tycker verkar god)

1 burk svarta urkärnade oliver a' 200 g

2 vitlöksklyftor

1 dl god olivolja


Gör så här;

Finhacka oliverna. Det ska bli ca 3 dl olivhack.

Skala och pressa vitlöksklyftorna. Rör ner den och olivoljan.


Om man hackat oliverna lite slarvigt kan man kompensera det genom att lätt mixa hela blandingen med en stavmixer. Men kör inte för länge ,då blir det mos.


Ät röran på rostat bröd, smörstekta brödsnittar, kavring eller hårt bröd. Dippen kan också klickas på fisk- eller kycklingrätter.


Av Hilla - 21 november 2011 19:45

Jag befinner mig på ett hotell igen, den här gången i Luleå. Jag har varit ute och köpt takeaway så nu har jag ätit en god ceasarsallad på rummet. Restaurangen har fräsch sushi och fina sallader och heter Sushibar - Salladsbar. Arbetsdagen var så lång idag så jag orkade bara inte vara social och gå ut på restaurang med kollegorna.


Jag ska jobba mycket hela den här veckan så igår bakade jag lussekatter som, efter provsmakning, åkte in i frysen. Det känns skönt att ha förberett lite inför helgen! Snart första advent med fina ljusstakar och saffransbröd mm. Mysigt!


Bilder på mina lussekatter här

Av Hilla - 20 november 2011 12:45


När jag fikade på café senast tog jag en biscotti till kaffet och blev då sugen på att prova på att göra egna "sötskorpor". I min nya kokbok, "Choklad" av Johan Åkerberg, finns ett recept på Dubbel Chokladbiscotti som jag testat.


30-40 biscotti


125 g (ca 1,5 dl) strösocker

1 ägg

125 g (ca 2 dl) vetemjöl

2 msk kakao

1/2 tsk bakpulver

50 g mörk choklad i bitar

50 g vit choklad i bitar

100 g hasselnötter, rostade o skalade


Vispa ägg och socker poröst. Vänd i resten av ingredienserna och rör om tills du har en deg. Stjälp upp degen på mjölad yta och arbeta med den i ca en minut.


Rulla degen till en eller två rullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.


Grädda i ugnen i 175 grader i ca 20-25 minuter, rullen ska kännas fast. Ta ut rullen/ rularna och låt den svalna helt.


Skiva i bitar i önskad tjocklek och lägg åter på plåt med bakplåtspapper. Torka biscottin ugnen på 150 grader i 30-40 minuter, vänd dem gärna efter halva tiden.


Ta ut dem när de är torra som skorpor och förvara i lufttät förpackning.


Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards