Alla inlägg under juli 2019

Av Hilla - 29 juli 2019 13:45

Idag gör jag en paj av lite av vad som finns i kylskåpet...

Folie sätter jag längs kanterna på pajformen för att inte pajdegen ska halka ned under förgräddningen. Pajdegen är också först kyld.

Folie längs kanterna när pajskalet förgräddas.

Paj med purjolök, marinerade körsbärstomater, basilika, flatrökt skinka, tomater, äggstanning och ost.

#hilla #hillasmatprat #paj

Av Hilla - 14 juli 2019 16:20

Idag har jag plockat våra vinbär, vita och svarta. Bären frysen jag in och kokar saft på i höst.

#hilla #hillasmatprat #vinbär #saft

Av Hilla - 13 juli 2019 17:51

Ikväll lagade jag en vegetarisk lasagne med broccoli, gul lök och rostade hasselnötter till middag. Salladsbädd och mozzarellaost serverades till...

#hilla #hillasmatprat #vegetarisklasagne #lasagne

Av Hilla - 11 juli 2019 19:34

Ibland hittar jag finare livsmedel till halva priset i min affär pga kort datum. T ex idag då vi kunde laga lammfilé (innerfilé) till middag. Jag gjorde en egen marinad och ugnsstekte filén efter en kortare stund i stekpannan. Tillbehör blev aioli, en brunsås med bl a marinaden som grund, sallad, stekt färskpotatis och gula kantareller.

Egen vitlökssås: majonnäs, creme fraiche, citronsaft och pressad vitlök.

Marinad: rapsolja, soja, skivad vitlök, färsk rosmarin, chili, salt och peppar.

Lammfilén körde jag i ugn till 58 grader.

#hilla #hillasmatprat #lammfile

Av Hilla - 11 juli 2019 12:05

Smultron, blåbär, smulgubbar och kantareller...

#hilla #hillasmatprat #sommarensskafferi

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards