Alla inlägg under september 2020

Av Hilla - 30 september 2020 14:48

Jag testade att göra egna snacks av potatis igår. Först skivade jag potatis i min mandolin och sedan penslade jag alla skivorna på båda sidor med kokosolja och saltade.

Skjuts in i ugnen på 175 grader och där fick de stå i ca 12-15 minuter tills de fått färg.

Efteråt fick de ligga på och under hushållspapper för att ta bort lite fett.

Jag tycker det blev goda chips men det blev ett ojämnt resultat. En del chips blev inte så färgade och blev då också lite mjuka. Kul att testa ändå!

#hilla #hillasmatprat #potatis #snacks

Av Hilla - 29 september 2020 15:21

En lite långsam eftermiddag här hemma med en god kaffe med varm vispad mjölk, hård smörgås med avokado och salt. I ugnen gräddas fröknäcket.

#hilla #hillasmatprat #avocado #fika #fröknäcke

Av Hilla - 27 september 2020 13:04

När jag köper basilika i affären sätter jag alltid ner det som blir kvar i en kruka med jord. Oftast blir det minst en månads fortsatt skörd.

Dessa två krukor med basilika har stått i tre månader. Till vänster har jag satt frön till machesallad. Vi får det hur det går med den.

#hilla #hillasmatprat #basilika #machesallad

Av Hilla - 26 september 2020 19:03

Igår var vi ute i skogen och plockade svamp. Vi hittade inte så mycket men lite kantareller och Karl-Johan blev det.

Ikväll gjorde jag varma kantarellmackor...

Mums!

#hilla #hillasmatprat #svamp #kantareller #varmamackor

Av Hilla - 23 september 2020 07:51

Vi är i sommarstugan och med min lilla bänkspis gjorde jag pizza igår. Den färdiga degen fick delas på mitten för att få plats i ugnen.

Man tager vad man haver-principen fick gälla. Tomatsås, kassler, en kryddkorv, purjolök, tomater, fetaost och parmesan. Tillbehör blev morotsstavar och svamp.

#hilla #hillasmatprat #pizza

Av Hilla - 21 september 2020 14:14

Vi har varit en runda i skogen och där hittade vi Karl Johan-svampar. Det blir gott till kvällens middag...

#hilla #hillasmatprat #svamp #karljohan

Av Hilla - 20 september 2020 23:07

När vi ätit middag med våra barn ikväll blev det en jättegod kladdkaka till efterrätt. Den innehåller bl a citron och vit choklad. Till det serverade jag lättvispad grädde, vita vinbär och sjudna maränger.

Hade jag varit på tårna hade jag pudrat lite florsocker över kakan innan servering.

Recept från Allas;

https://fredriksfika.allas.se/kladdkakerutor-med-citron/

Gott var det iallafall och kakan var enkel att baka. När jag bakar kladdkakor låter jag dem vila några timmar i kylskåpet innan servering så blir de lättare att hantera.

#hilla #hillasmatprat #kladdkaka #citronkaka

Av Hilla - 20 september 2020 17:22

Barnen kommer hem på middag ikväll och vi ska grilla. Det blir fläskkarré, kryddig korv, sallad och svampsås.

Ett tillbehör som jag verkligen gillar är inlagd gurka och det serverades också till maten. Det var extrapris på två gurkor, vilket blir lite mycket att äta upp, så då passade jag på att lägga in lite.

Efterrätten berättar jag mer om senare.

#hilla #hillasmatprat #inlagdgurka #grillning

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards