Alla inlägg under april 2020

Av Hilla - 25 april 2020 15:51

Idag har jag bakat fröknäcke enligt ett recept från tidningen hembakat, även publicerat på https://topphalsa.se/froknacke-gott-och-nyttigt-recept-utan-mjol/

Väldigt enkelt och väldigt gott!

#hilla #hillasmatprat #fröknäcke

Av Hilla - 25 april 2020 12:38

Idag tog jag fram de sista påsarna med rabarber och hallon som jag hade i frysen. Av bären och rabarbern gjorde jag sylt. Det gäller att passa på nu då vi ganska snart har nya rabarber i trädgården att ta hand om.

Jag halverade ett recept som jag hittade på internet och kokade sylten till 105 grader.

#hilla #hillasmatprat #sylt #hallon #rabarber

Av Hilla - 24 april 2020 18:40

Ikväll har vi ätit kycklingfilé, ugnsrostade rotsaker med timjan och cocktailtomater, svampsås och fetaost.

Väldans gott var det!

#hilla #hillasmatprat #kyckling #rotsaker

Av Hilla - 24 april 2020 12:54

Jag tycker det är roligt med odling och har mest satt olika kryddväxter. Här i min lilla odlingslåda har gräslök, ramslök och citronmeliss börjat titta upp. Jag har även sått persilja och mangold i lådan men det kommer att ta några veckor tills man kan se hur de växer.

Till vänster i bildkanten ser man vårt potatisland och i övre kanten av bilden kan du se vår odling av smulgubbar och jordgubbar.

#hilla #hillasmatprat #odling #örter #matprat #planteringslåda #smulgubbar #jordgubbar #potatis

Av Hilla - 20 april 2020 13:45

Idag kommer min syster och svåger hit. Vi ska dricka kaffe ute i trädgården och hålla distansen...

Jag har kanelbullar, sirapssnittar, mjuk pepparkaka, jitterbug och vindruvor att bjuda på.

#hilla #hillasmatprat #fikaute #distans #fikabröd #bakat

Av Hilla - 19 april 2020 13:31

Igår bjöd vi dottern på tacos och ikväll kommer sonen hit. Då bjuder vi på tacopaj...

Tillbehör blir nachos, sallad och tacosås.

Degen gör jag med lantbrödsmjöl. Jag breder tacokryddad köttfärs över det förgräddade pajskalet och håller över en äggstanning med västerbottenost, salt och peppar.

Jag lagar ofta mat efter vad som finns hemma.

#hilla #hillasmatprat #tacopaj #tacos

Av Hilla - 18 april 2020 10:56

Nu skördar vi våra ärtskott. Gott på smörgås, i sallad och som dekoration på olika maträtter...

#hilla #hillasmatprat #ärtskott #odling

Av Hilla - 14 april 2020 12:56

Idag testade jag ett recept som jag sett i vår lokaltidning, UNT.

Ostvåfflor, 5 st

100 g smält smör eller margarin
2 dl färskriven parmesan
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl (jag tog lantbrödsmjöl)
2 tsk bakpulver
1 tsk socker
1/2 tsk salt
3 dl kallt vatten

Blanda ihop ingredienserna och grädda i ett våffeljärn, servera med t ex skinka och grönsaker


Vi serverade gräddfil, bönröra och fårfiol till våfflorna. Jag tycker det var kul att prova något nytt och detta var ju en matigare variant på våffla.

#hilla #hillasmatprat #ostvåfflor #fårfiol #recept

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards