Alla inlägg under maj 2012

Av Hilla - 31 maj 2012 13:00


Igår gjorde jag årets första rabarberpaj och vi hade vaniljvisp till. Det kan inte finnas något godare än den första tuggan av försommarens första rabarberpaj... Mmmm...


   


Det passade extra bra med en mättande dessert eftersom vi åt torsk med smör, ägg och gräslök till middag.

Av Hilla - 28 maj 2012 15:18

Idag lagar jag mat till familjen i förväg. Själv ska jag iväg men nu har något att värma på när de kommer hem...


Jag gjorde en nötfärsblandning med vatten, ströbröd, kryddor och ägg. Sen smulade jag i fetaost, röd pesto och basilika. Efter att ha stekt på biffarna fick de gå efter i ugnen med en blandning av röd pesto och vispgrädde i ca 20 minuter på 225 grader. Serveras med pasta eller ris.


Två biffar tar jag med mig till jobbet tillsammans med en sallad...


 

Av Hilla - 23 maj 2012 09:30


Idag bakar jag...


Det blir rosenbröd och detta ska vi ha till studentmottagningen den 5 juni. Mycket av maten och tårtorna har jag beställt men lite gör jag gärna själv. Hade jag mer ledigt skulle jag gärna laga mer av maten själv men det blir svårt att hinna med allt...


Jag har beställt chevrepajer, skinka, yakitorispett, varmrökt lax och studenttårtor.


Jag ska baka bröd,göra pastasallad, sallad, göra såser och köpa hem kex, ostar och drycker.


Gästerna har börjat tacka JA till festen så nu ser jag fram emot en rolig eftermiddag...


 

Bakat · Fest
Av Hilla - 21 maj 2012 10:20

Rabarbern växer så det knakar...


Vi var på landet i helgen och då plockade jag med mig lite rabarber hem. Igår kokade jag kräm och det smakade gudomligt!


På bilden ser du en rabarbersmoothie som jag gjorde på en bas av rabarberkompott... Jag ser också fram emot årets första rabarberpaj.

 

Av Hilla - 16 maj 2012 17:16


Jag är förtjust i Café Safari i Kiruna. Det är ett modernt café med fräsch mat och go'fika i en gammeldags miljö. Kiruna svämmar inte över av restauranger och caféer men detta är ett mysigt ställe. idag var jag och mina kollegor på caféet och vi åt lunch där. Vi valde lite olika maträtter som västerbottenpaj och nachos-tallrik. Efter maten tog vi varsin cafe latte och en 70 %-ig chokladpralin.


Till middag blir det en sallad från ICAś salladsbar. Jag tror många Ica-butiker börjar få dessa salladsbarer nu. Man köper exakt det man själv vill ha i sin sallad och priset är överkomliga 9,90 per hekto. Me like!


 

Av Hilla - 15 maj 2012 13:47


Nu närmar sig studenten med fart och i år har vi en egen kille som ska firas...


Jag sitter just och planerar vad vi ska servera för mat på buffe'n. Eftersom både jag och maken arbetar heltid så måste det vara så enkelt som möjligt.


- Skinka, kycklingspett och varmrökt lax kommer vi att köpa färdigt på en ICA-butik här i Uppsala - de har en fin  manuell disk. Vi beställde mat därifrån även till makens 60-årsdag och vi var mycket nöjda.


Paj med chevre, soltorkade tomater, valnötter och timjan tycker jag låter gott. Som tillbehör till maten blir det mangosås och tapenade. En god pastasallad med olika fina salladssorter och mycket cocktailtomater tänker jag göra, en vanlig grönsallad och massor av ostar till kexen och brödet blir det också.


Tårta i form av en studentmössa kommer vi att beställa i god tid.


Drycker blir vitt vin, öl och som alkoholfria alternativ cider och lättöl.


 

Av Hilla - 14 maj 2012 12:45


Vi var ute och åkte en hel del bil i helgen - närmare bestämt till och från Sundsvall. Vi övernattade en natt på Scandic hotell i city. Där brukar jag även bo när jag reser genom jobbet och det är ett bra ställe tycker jag. Frukosten, som vi åt på söndagsmorgonen, var härlig!


På lördagskvällen var vi ute på restaurang Norrlandskällaren och åt tillsammans ett gäng. De flesta valde pizza och den smakade bra. Flera rätter på menyn saknades och ruccola som det skulle vara på en av pizzorna fanns inte att tillgå när vi var där. Det kom mycket folk samtidigt som vi kom så det blev några fel här och där i beställningen. Det är ingen höjdarrestaurang och det är inte så "fancy" men priserna är relativt låga så det var helt OK ändå!


På väg hem blev det en rast vid Tönnebro utanför Söderhamn. Rastplatsen ligger fint till vid en sjö och det finns både hamburgerställe, värdshus med mat och fika, bensinmack och badplats. Säkert finns det mer där som jag inte nyttjat. Den här gången blev det en lunchmacka på värdshuset - en varm panini med kaffe. Det smakade väldigt gott efter att ha suttit och kört halvvägs mellan Sundsvall och Uppsala. Vägen är väldigt enformig så en paus satt fint!


 

Av Hilla - 11 maj 2012 09:44


Du behöver inte vara ledsen om du har mycket nässlor i trädgården. Man kan göra en god nässelsoppa av späda nässlor och jag gillar att lägga i ägghalvor i soppan...


Här hittar du en artikel från SvD med förslag på andra rätter med nässlor i recepten.


Njut nu av våren och nässlorna istället för att förfasas över dess tillväxt...


   

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards