Alla inlägg under mars 2012

Av Hilla - 31 mars 2012 14:30


Den här veckan har det varit mycket bl a pga av en renovering av vår gästtoalett. Jag har varit borta jättemycket så familjen har haft fullt upp. Jag var ovanligt präktig och lagade tre middagar i förväg. Det har varit skönt att slippa tänka på matlagningen när vi alla kommit hem sent på eftermiddagarna från jobb och skola.


Hantverkarna är duktiga och är värda lite uppmuntran. Jag bjuder dem på en kaffestund de gånger jag råkar vara hemma samtidigt med dem... Igår blev det kaffe med varma kanelbullar.


 


Ikväll lagar jag lammstek med klyftpotatis och aioli till middag. Jag ser fram emot det...

 

Här får du receptet på den aioli jag tänker göra...

Av Hilla - 27 mars 2012 13:45


En kollega berättade hur hon brukar göra sin goda köttfärslimpa...


Ingredienser;

400 g köttfärs

2 dl creme fraiche

1 ägg

1 påse fransk löksoppa


Blanda creme fraichen med pulvret till löksoppan. Blanda sedan ner ägget och köttfärsen.

Forma färsen till en limpa. Lägg den i en ugnssäker form och grädda i ugn i 175 graders värme i 45 minuter.

Av Hilla - 25 mars 2012 11:15


Igår blev det hastigt och lustigt middag på restaurang tillsammans med min syster och hennes familj. Vi gick till "Riverside" som ligger alldeles invid Fyrisån i Uppsala. Egentligen tror jag att just Riverside lever upp mest på sommarhalvåret då folk sitter på terassen i solgasset. Igår var stället ganska stilla.


Jag och några andra valde att äta deras cheese- och baconburgare, maken valde fisk- och skaldjursgryta, andra valde sejfilé och räksallad. Alla verkade nöjda med maten men servicen var sisådär... Trots att det endast var ett fåtal gäster i lokalen verkade personalen ha fokus på annat. Det tycker jag är en dålig inställning till kunden som ju ändå måste vara meningen med att ha en restaurang!


 

Av Hilla - 23 mars 2012 08:08


Jag kom hem sent igår och det blev maken som fick laga mat. Han hade plockat fram grillen för första gången i år och på bordet stod det nygrillade hamburgare... Mmmm...


Jag blev sugen på att grilla mer så ikväll blir det antagligen något grillat igen. Ska bara jobba lite först...


Här en bild från förra sommaren då vi grillade abborre...

 

Av Hilla - 22 mars 2012 19:44


Igår var jag i London genom jobbet. Efter en shoppingrunda och en fika i solen på ett italienskt café, bakom Selfridges och Co, på Duke street blev det middag med kollegorna.


 


Fruktstånd i London...


Vi åt på en enkel Libanesisk restaurang nära vårt hotell på Edgware road. Jag valde att äta lammkotletter, sallad, hummus, pitabröd och en vitlökssås. Det var riktigt gott!



Av Hilla - 20 mars 2012 10:00


Jag är faktiskt skitirriterad på Arlas nya mjölkförpackning...


Den har fel form - den är för hög.

Den är svår att öppna - plastkorken är för liten.

Den är svår att öppna för rengöring.

Den är svår att vika ihop och förvara innan återvinning.

Det är även idiotiskt att ha plastdetaljer i förpackningar som säljs i en sån enorm mängd i vårt land.


Nej, jag skulle hellre se den gamla förpackningen och för dem som önskar återförsluta sina mjölkpaket kan man sälja plastlock invid mjölkdisken till ett billigt pris...


 


Tack för ordet från en grinig konsument!

Av Hilla - 19 mars 2012 09:15


Igår blev det pannbiffar med kokt potatis, sallad och fetaostkräm till middag...



Så här gjorde jag fetakrämen;


Jag silade av naturell youghurt i ca 1,5 timme. Blandade youghurten med mosad fetaost. Saltade och pepprade (svartpeppar) och klippte i små bitar av gräslök. 


Sen råkade vi ha kvar en halv flaska Riesling och den drycken funkade bra till maten även om säkert en Retsina eller ett Grekiskt rödvin smakat ändå bättre till den grekiskinspirerade maten...


Sonen var inte hemma till middagen och det innebar att vi fick tillräckligt med mat över för att göra en lunchlåda också - perfekt!

Av Hilla - 18 mars 2012 15:12


Jag lagar gärna fisk till middag. Alla i familjen är inte lika förtjusta, så oftast passar jag på när ungdomarna är på annat håll. Så här såg middagen ut sist vi åt fisk hemma...


 

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards