Alla inlägg under oktober 2019

Av Hilla - 31 oktober 2019 16:48

Jag lagade även två pajer idag och receptet är hämtat från Nya Annas mat. Just den här pajen har jag gjort flera gånger till olika tillställningar och den passar särskilt bra på hösten. Den innehåller trattkantareller, broccoli och valnötter bl a.

#hilla #hillasmatprat #enoväntadpaj #paj

Av Hilla - 31 oktober 2019 16:45

Idag har jag bakat mandelmusslor och dem ska vi ha nästa fredag då vi ska ha gäster. Då ska musslorna fyllas med vispad grädde och toppas med hjortronsylt.

Recept kan du hitta i många bakböcker eller på nätet. Jag tog receptet ur vår kokbok.

#hilla #hillasmatprat #mandelmusslor

Av Hilla - 31 oktober 2019 09:11

Igår lagade jag färsfyllda paprikor med riven parmesan på toppen...

Det var lite sting i köttfärsen då jag hade använt färsk chili i köttfärssåsen. Ett tips är att inte göra för rinnig sås. Som tillbehör serverades ris, en sallad och gräddfil.

#hilla #hillasmatprat #paprika #fylldpaprika #köttfärssås

Av Hilla - 27 oktober 2019 09:03

Vi har varit bortresta en vecka. Det blev en charterresa till Fuerteventura med all inclusive. Riktigt skönt att inte behöva tänka på vad man ska äta och handla hem.Tvä kvällar åt vi ute på restaurang.

Lite matbilder från resan.

#hilla #hillasmatprat #semester #resa #fuertuventura

Av Hilla - 15 oktober 2019 18:08

Idag åt vi rester av lax och vegetarisk lasagne. Däremot gjorde jag nya stekta aubergineskivor att servera som tillbehör.

Skär auberginen i skivor. Lägg skivorna på ett tallrik och salta båda sidor. Låt dra ca 15 minuter och torka sedan av aubergineskivorna. Blanda ett ägg med ca 25-50 g finriven parmesan. Pensla aubergineskivorna med äggblandningen på båda sidor och stek i stekpanna. Lägg upp i en ugnsfast form och ställ in i ugn på 225 grader ca 10 minuter. Salta och peppra efter behag.

#hilla #hillasmatprat #aubergine #vegetariskt

Av Hilla - 8 oktober 2019 14:00

Jag satte chilifröer i en kruka med jord för ett tag sen och de har tagit sig. Spännande att se fortsättningen...

#hilla #hillasmatprat #chili

Av Hilla - 8 oktober 2019 09:55

Igår insåg jag att jag hade ett halvt paket jäst i kylen som snart skulle gå ut. Det fick bli lite bakning på eftermiddagen. Jag gjorde pain riche enligt recept i vår kokbok. Som vanligt freestylade jag lite genom att tillsätta 2 dl riven ost och torkad, smulad timjan i degen.

Det blev gott!

#hilla #hillasmatprat #bakning #painriche

Av Hilla - 6 oktober 2019 15:49

Igår gjorde jag egen hollandaisesås för första gången och det blev väldigt gott till middagen, som bestod av lax med ugnsrostade grönsaker. I såsen har man tre äggulor och då blev det tre äggvitor över... alltså måste jag göra maränger. För första gången gjorde jag sjudna maränger som blir mycket segare och godare än vanliga kallvispade.

Jag följde vår kokboks recept med hackade mandlar i smeten och ringlade sedan smält (vattenbad) mörk choklad över marängerna efter gräddningen.

#hilla #hillasmatprat #maränger #hollandaise #ägg

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards