Alla inlägg under december 2017

Av Hilla - 28 december 2017 16:05

Idag förbereder jag dessert till ett knytkalas på nyårsafton. Vi är alltid hemma hos samma familj men turas om med de olika rätterna.

I år blir det vi som bidrar med desserten och jag gör choklad-cheesecake garnerad med färska hallon och ev frukt.

Bild när cheesecaken lagts in i frysen.

Receptet hittade jag i min kokbok "Choklad" av Johan Åkerberg men finns även att hitta på nätet..

https://www.kokaihop.se/recept/frusen-chokladcheesecake-med-bar-2

Vi blir många gäster till nyår så två cheesecakes har jag gjort och frusit in. Själv jobbar jag innan middagen så maken får fixa med upplägg av bär och ev frukt.

#hillasmatprat #hilla #Dessert #cheesecake #choklad

Av Hilla - 26 december 2017 12:23

Idag gör jag två pajer som vi ska ta med till svärmors annandagskalas...

En oväntad paj från "nya Annas mat". I den är det broccoli, trattkantareller och valnötter bl a.

Jag har också gjort en gravlaxpaj från "allt om mats" receptbok om pajer. Innehåller lök, dill och gravad lax bl a. Väldigt lämplig då man kring jul ofta har laxrester.

Igår bjöd vi våra ungdomar och mina föräldrar på julmat.

#hillasmatprat #hilla #paj #vegetariskt #fisk

Av Hilla - 22 december 2017 13:05

Två dagar till julafton och då ska laxen gravas och sillen läggas in. Jag gör egen currysill och löksill.

På julafton har vi knytkalas med makens syster och på juldagen fixar vi en enklare jullunch för familjen av det som finns kvar. Det brukar vara sill, lax, jansson, korv, skinka, köttbullar och sylta bl a.

Nu blir det mycket familjemys kommande dagar så jag passar på att önska dig en riktigt God Jul!

Tack för att du kikar in hos mig!

Nedre bilden visar att vi är i i full gång med julgranen som ska kläs ikväll och sen imorgon är det sonens 25-årsdag...

#hillasmatprat #hilla #jul #gravalax #lax #sill #julmat

Av Hilla - 22 december 2017 08:12

Igår bjöd vi hem våra föräldrar och våra ungdomar för att fira sonens kommande 25-årsdag.

Jag gjorde en stek av fransyska med kokt potatis, svampsås, gelé och brysselkål.

Till efterrätt en kola- och lingonparfait från senaste numret av coops mersmak.

Parfaiten tas ur frysen och dekoreras med lingon och rostad riven mandelmassa.

#hillasmatprat #hilla #parfait #lingon #kola

Av Hilla - 18 december 2017 18:45

Idag gjorde jag kokta morötter i en god olivoljedressing.

Morötterna kokades 4-5 minuter. Under tiden blandade jag olivolja, vinäger, flytande honung, salt, vitpeppar, persilja, chiliflakes, riven liten vitlöksklyfta.

Hällde morötterna i en sil. La sedan upp dem i en skål och hällde över dressingen. Serverades ljummet...

Mums!

#hillasmatprat #hilla #vegetariskt #morot #dressing

Av Hilla - 17 december 2017 15:34

Jag lagar moussaka idag också.

Förberedelser...

Ska bli gott!

Här är receptet jag använde;
https://www.ica.se/recept/moussaka-372820/

#hillasmatprat #moussaka #hilla #grekiskt #middag

Av Hilla - 17 december 2017 13:37

Den stora jansson-formen ska serveras på juldagen så den ska in i ugnen en gång till. De två små formarna tar vi till middagen idag...

#hilla #hillasmatprat #Jansson #julmat

Av Hilla - 16 december 2017 17:12

Idag har jag gjort tryffelfudge. Receptet hittade jag i Ica buffé nr 12.

Det blev riktigt gott!

Häll 1 burk kondenserad mjölk (397 g), 300g mörk choklad (70%) och 1 tsk vaniljpulver i en kastrull. Värm tills chokladen smälter, ca 5 minuter.

Rör ner 1 1/2 dl rostade, grovhackade hasselnötter. Häll i en form fylld med bakplåtspapper, ca 15 x 20 cm. Ställ i kylen i 6 timmar. Skär upp i ca 20 bitar.

Jag skar upp mindre rutor och fick ut betydligt fler fudgebitar...

#hillasmatprat #hilla #fudge #baka #julgodis

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards