Alla inlägg under april 2013

Av Hilla - 27 april 2013 15:24


Jag var på Landings café i Uppsala med min dotter för några dagar sedan. Vi tog varsin smörgås och sen var vi ju bara tvugna att testa deras hemmagjorda Italienska glass. En kula kostade 25:- men det var värt varendra krona. Jag valde youghurt och passionsfrukt och dottern tog jordgubbe straciatella. Båda glassarna var helt underbara!


 

Glass i Barcelona...

Av Hilla - 25 april 2013 08:36


Jag hittade fina inbjudningskort till studenten på Åhléns och igår satt dottern och skrev några av korten. Samtidigt satt jag mittemot henne vid köksbordet och letade recept till buffén. Hela matplaneringen är nu klar och det känns skönt!


Studentmössan har vi fått hem och en fin vit studentklänning är inköpt på Mango i Berlin.


 



Av Hilla - 23 april 2013 11:15

Snart kommer rabarbern, iallafall här i mellansverige, och då kan det passa bra med ett alternativt recept på cumberlandsås...


Rabarberlandsås; ca 3 dl


1 tjock eller 2 tunna rabarberstjälkar (ca 300g)

2 dl socker

1/2 - 1 tsk mald torkad ingefära

Zest av 1/2 citron (rivet skal)

2 krm vitpeppar

3 msk sherry, portvin eller madeira

citronsaft eller vinäger efter smak


1. Skiva rabarbern tunt

2. Smält ner socker och rabarber på låg värme och låt småputtra i 20 minuter så att rabarbern mosar sig och sylten kokar ihop något. Låt sylten svalna.

3. Blanda i de övriga ingredienserna och smaka av syran med citron och vinäger.


 



Av Hilla - 22 april 2013 10:50


Jag har missat hotellfrukosten igen. Jag gör ofta det pga att att jag kommer in så sent till hotellet och behöver sova ut. Vad gör man då?


Idag gick jag iväg till gallerian "Smedjan" och det bev en cafe latte och en ost- och skinkfralla på Börje Olssons konditori. Det är ett kondis på entréplanet som känns lite dåtid när det gäller inredningen men det finns ett bra utbud av kaffebröd och smörgåsar och trevlig personal. Gästerna omkring mig var underhållande. Äldre damer och herrar som satt och smågnällde på Lulemål.


Alltså kanske inte ett ställe för dig som vill vara cool och hipp...   


 


I juni ska vår dotter ta studenten och förberedelserna har börjat så smått. Vi har skrivit en gästlista och köpt inbjudningskort. Det är ju iallafall en början...

Av Hilla - 19 april 2013 09:13


Nyligen var jag i Östersund...


Jag köpte take-away från Asia wok på Stortorget 4


Det blev kyckling med cashewnötter och jag fick en riklig portion mat med ris, en syrlig råkostsallad och dessutom ca 10 räkchips för 89:-. Maten smakade riktigt bra och det var rikligt med grönsaker, kyckling och cashewnötter. Det var faktiskt oväntat gott!


 





Av Hilla - 15 april 2013 08:31


Igår grillade vi för första gången den här säsongen. Det blev benfri fläskkotlett på grillen, rotsaker i ugn, sallad och tsatsiki.


 



Av Hilla - 12 april 2013 13:04


Utanför fönstret, i skogsbacken bakom vårt hus, ligger ett rådjur så stilla och har gjort så hela förmiddagen...


Jag kan inte låta bli att tänka på rådjurssadel som blev en av finalprogrammets rätter i Sveriges mästerkock i TV4. Tur att jag inte är ett dugg intresserad av jakt för annars hade rådjuret nog legat pyrt till.


 

Här hittar du ett recept på ört- och baconbakad rådjursytterfilé från Allt om mat...


Fest · Recept · TV
Av Hilla - 11 april 2013 14:06

Idag bakar jag kanelbullar...


 


Här kommer nu de sista bilderna från resan till Las Palmas;



En fika i gamla stan i Las Palmas, Vegueta...


Ett glas vin vid havet, Las Canteras på Gran Canaria...  

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards