Alla inlägg under maj 2020

Av Hilla - 29 maj 2020 21:37

Idag har vi pilkat strömming och innan kvällens grillning gjorde jag sotare - bara som en liten aptitretare. Resten av fisken hamnade i frysen till ett senare tillfälle.

Rensade, saltade och hårt stekta. Mums!

#hilla #hillasmatprat #strömming #sotare

Av Hilla - 28 maj 2020 14:03

Jag rensade mitt trädgårdsland hemma och det blev en del mynta som behövde dras bort. Mynta är ju väldigt pigg på att sprida sig. Det kom med en del rötter när jag rensade och då satte jag ner myntan i en lerkruka. Myntan fick följa med till sommarstugans trädgård men den får nog bo kvar i krukan.

I zinkhinken har jag sått dill som börjat gro.

#hilla #hillasmatprat #mynta #dill #örter

Av Hilla - 26 maj 2020 20:18



Idag gjorde jag foliebakad gäddfilé med kokt potatis till middag. Två varianter blev det;

En svensk och en spansk...

Till den svenska använde vi salt, peppar, purjolök, dill, cocktailtomat, enris och en klick smör.

Till den spanska hade vi salt, peppar, skivad vitlök, timjan, cocktailtomat, saffran och en klick smör.

Vi skårade fisken på fyra ställen så smakerna skulle tränga in ordentligt och så smorde vi bottnen på foliepaketet.

Gillar du inte gädda funkar t ex torsk lika bra.


#hilla #hillasmatprat #fisk #gädda

Av Hilla - 25 maj 2020 18:13

Idag gjorde jag en lök- och potatissoppa och ugnspannkaka till middag.

Till pannkakan gjorde jag en kompott med 3 päron i tunna skivor, 1/2 dl hackade valnötter, 2 msk flytande honung som stektes försiktigt med en klick smör.

Att vi dessutom satt ute i kvällssolen gjorde inte saken sämre. Mums!

#hilla #hillasmatprat #päronkompott #ugnspannkaka #soppa

Av Hilla - 23 maj 2020 16:55

Igår var maken ute och fiskade. Han fick flera gäddor men tog bara hem två. Vi filéade dem och har dem nu i frysen. Framöver blir det spansk fiskgryta och foliebakad fisk. Vi är inte rädda för fiskben och då är gädda en verklig delikatess.

#hilla #hillasmatprat #fisk #gädda

Av Hilla - 23 maj 2020 16:06

Till fikat idag hade jag gjort en rabarberpaj. Ljummen paj med vaniljsås kan aldrig vara fel.

#hilla #hillasmatprat #rabarber #rabarberpaj #vaniljsås #cocostoppar

Av Hilla - 23 maj 2020 16:02

Idag har dottern och jag handlat taybär, som är en korsning mellan björnbär och hallon. Den är planterad och klar tillsammans med en clematis vid vår friggebodsgavel.

Jag köpte även en röd pelargon som jag tycker hör sommaren till. Här tillsammans med en kruka blivande ärtskott.

#hilla #hillasmatprat #taybär #odling #ärtskott #bär

Av Hilla - 22 maj 2020 21:24

Det är riktigt fint väder idag och grillen åkte fram...

Mums!

#hilla #hillasmatprat #grillning #tzatziki #grönsaker #nötkött #majs #kabanoss

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards