Alla inlägg under februari 2021

Av Hilla - 28 februari 2021 15:23

I fredags firade vi makens födelsedag tillsammans med barnen.

Till förrätt gjorde jag en svamptoast med champinjoner och trattkantareller. Till huvudrätt blev det torskrygg i ugn. Jag gjorde den här rätten nyligen och det är både lätt och sjukt gott.
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/QlEyrA/det-ar-grymt-gott-och-latt

Till efterrätt tårta, så klart. En "white lady" med chokladbottnar och hallongrädde bl a. Mums!

Så blev maken ordentligt firad.

#hilla #hillasmatprat #torskrygg #whitelady #svamptoast

Fest · Fisk
Av Hilla - 24 februari 2021 15:09

Idag känner jag inte för att laga middag. Ibland får någon annan helt enkelt laga maten och idag blev det en sushikock som fick stå för arbetet.

Det var väldigt längesen vi åt sushi och jag ser fram emot att öppna lådan och hugga in.

#hilla #hillasmatprat #sushi

Av Hilla - 23 februari 2021 14:27

Idag har jag bakat kanelbullar. Pärlsockret tog slut mitt i baket så då fick jag toppa en del av bullarna med rörsocker istället.

Gott blev det!

#hilla #hillasmatprat #kanelbullar

Av Hilla - 21 februari 2021 18:56

Idag blev vi bjudna till vår dotter och hennes pojkvän på fika. Vi gick en jättegod chokladkaka med ett knäckigt kokostäcke.

Vi fick vispad grädde till. Mums!

https://www.recepten.se/recept/kokos_tosca_kaka.html

#hilla #hillasmatprat #kokostosca #bakat #fika

Av Hilla - 21 februari 2021 09:44

Till gårdagens middag gjorde jag potatistoppar, pommes duchesse.

https://www.ica.se/recept/pommes-duchesse-duchessetoppar-713057/

Här har jag spritsat ut potatismoset.

Här är potatistopparna gratinerade och serveras till grillad entrecote och vitlöks- och persiljesmör.

#hilla #hillasmatprat #pommesduchesse #potatistoppar #entrecote

Av Hilla - 20 februari 2021 14:57

Idag har jag bakat ett frukostbröd som jag alltid brukar ha i frysen.

https://www.coop.se/recept/frukostbullar

Det är bl a aprikoser och hasselnötter i degen. Prova att baka dem, det är relativt enkelt! Är du nötallergiker kan du byta ut eller utelämna nötterna

#hilla #hillasmatprat #bakat #frukostbullar

Av Hilla - 20 februari 2021 08:54

Ett traditionellt konditori och café, Güntherska, i Uppsala har varit snabba med att göra en omställning i pandemin. De byggde upp en uppvärmd och inglasad uteplats tidigt.

Igår var min syster och jag på Güntherska och lunchade efter en promenad och nu hade de byggt upp ytterligare en inbyggd uteplats. Ett perfekt sätt att kunna umgås och träffas utomhus.

https://hejauppsala.com/blog/guntherska-bygger-inglasad-uteservering/

Promenaden gick längs fyrisån. Jag tog ingen bild igår men den här bilden tog jag i december 2020.

#hilla #hillasmatprat #pandemi #güntherska

Av Hilla - 19 februari 2021 21:08

Ikväll åt vi nötfärsbiffar till middag. Jag fyllde biffarna med fetaost och soltorkade tomater.

Till biffarna serverades färsk pasta med en tomat- och ostsås och en grönsallad.

#hilla #hillasmatprat #nötfärsbiffar #pasta

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards