Alla inlägg under juli 2022

Av Hilla - 31 juli 2022 19:26

Ikväll när jag kom hem från jobbet hade maken fixat middag.

Jättegod skaldjurs- och champinjonpasta och sedan färska hallon från trädgården.

#hilla #hillasmatprat #skaldjurspasta #hallonmedmjölk

Av Hilla - 28 juli 2022 12:54

Dagens lunch blev en varsin smörgås med smörstekta kantareller. Lite parmesan på toppen och en kvist basilika. Mums!

Svampen hittade jag i förmiddags i en ekbacke.

#hilla #hillasmatprat #kantareller #smörstekt #parmesan

Av Hilla - 27 juli 2022 16:09

Dagens kombinerade lunch och fika blev rödvinbärskaka, jordgubbar och hallon. Kombinerat pga att dottern skulle åka hem vid lunchtid.

Igår kväll grillade vi och som tillbehör gjorde jag saltbakade potatisar med mojo rojo-sås.

Recept på mojo rojo:
1-2 spansk peppar (skivad)
1 1/2 röd grillad paprika (skuren)
1 msk spiskummin
1 nypa flingsalt
1 1/2 - 2 dl olivolja
2-4 klyftor vitlök (pressad)
en skvätt vitvinsvinäger

Kör allting i mixer.

Det finns flera andra förslag på recept på nätet men detta recept fick jag av en släkting och jag tycker det blev mycket gott.

Potatisen rengjorde jag och la på en bädd av grovsalt. Potatisen ska täckas till hälften av salt. Jag vände på potatisarna en gång under gräddningen i ugnen.

#hilla #hillasmatprat #mojorojo #saltbakadepotatisar

Av Hilla - 26 juli 2022 15:46

Igår åt vi tacos till middag men innan det blev det en fördrink. Jag gjorde en Pimm's cocktail enligt det här receptet:

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/6jbxJr/pimms-cocktail--fruktig-och-frasch

Jättegott och somrigt!

#hilla #hillasmatprat #pimms #cocktail #fördrink

Av Hilla - 25 juli 2022 14:47

Nu tar jag helg igen och dottern är hos oss på landet. Lördag, söndag hade hon sommarstugan helt för sig själv och bjöd in två kompisar. Det är så roligt när våra barn vill vara i stugan och nyttjar stället.

Idag ska vi göra pannkakstårta och det är tradition på sommaren kring dotterns namnsdag. Pannkakorna har jag stekt i förväg så det går snabbt att få till tårtan.

Snart så...

#hilla #hillasmatprat #pannkakstårta #jordgubbar #blåbär #hallon #smultron

Av Hilla - 21 juli 2022 13:59

Lite lustigt är det allt att våra vita vinbär nu är röda. Är det normalt?

Hur som helst är de nu avplockade från vinbärsbusken. Jag rensade både de svarta och de "vita" bären och frös in det mesta men en liten kaka måste jag ju ändå baka.

https://www.expressen.se/alltommat/recept/rod-vinbarskaka/

Ett enkelt recept och kakan blev jag väldigt nöjd med. Denna vinbärskaka kommer jag att baka fler gånger.

#hilla #hillasmatprat #vinbärskaka #vinbär #baka

Av Hilla - 20 juli 2022 17:06

Idag har jag plockat av de svarta vinbären från vinbärsbusken. Det var ett riktigt varmt uppdrag i det fina soliga vädret, men nu är det gjort. Imorgon är det dags för att plocka av den andra vinbärsbusken som har vita vinbär.

Jag fryser alltid in bären så här på sommaren och så gör jag saft, marmelad eller sylt under hösten, när andan faller på.

#hilla #hillasmatprat #vinbär #svartavinbär

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards