Alla inlägg under september 2021

Av Hilla - 30 september 2021 19:07

Ikväll har vi lite vardagsmys här hemma. Det var makens tur att laga middag till oss och vi fick en god kycklinggryta.

Nu har vi också gjort hemmapoppade popcorn, guacamole och citrondricka.

#hilla #hillasmatprat #popcorn #guacamole

Av Hilla - 27 september 2021 18:01

Ikväll åt vi ugnsbakad lax med krossad potatis och romsås.

Den kokta potatisen krossas med gaffel. Olivolja, salt, peppar och lite riven ost hälls/ strös över. Ugnsgratineras i ca 20 minuter. Strö över hackad dill innan servering.

#hilla #hillasmatprat #lax #krossadpotatis #romsås

Av Hilla - 27 september 2021 17:55

Idag har jag lagat en vegetarisk lasagne till matlådor på jobbet.

Lasagneplattor, kokta röda linser, kokt broccoli, bladspenat, fetaost, solrosfrön, havregrädde, lite creme fraiche, salt, peppar och lite riven ost på toppen.

#hilla #hillasmatprat #vegetariskt #lasagne

Av Hilla - 26 september 2021 20:45

Dagens middag blev mumsig värre med svamp som vi plockat i helgen...

Tortellini fylld med ost, svart trumpetsvamp, rostade hasselnötter, havregrädde, bladspenat, parmesanost, soja, salt och peppar.

#hilla #hillasmatprat #tortellini #svamp

Av Hilla - 25 september 2021 21:14

Idag har jag hittat ännu mer svamp. Lite gula kantareller, rödgul trumpetsvamp, trattisar och svart trumpetsvamp.

Senast vi hittade svart trumpetsvamp var nog ca 30 år sedan när vi bodde i Östergötland.

#hilla #hillasmatprat #svamp #svarttrumpetsvamp

Av Hilla - 24 september 2021 22:15

Min bästa väninna har fyllt jämnt och i present från mig blev det ett besök på "Villa Anna" I Uppsala. Vi åt den stora menyn med dryckespaket. Helt sjukt gott! Troligen den bästa middagen jag någonsin ätit.

https://www.villaanna.se

Otroligt trevlig personal och fantastisk mat och dryck. Så roligt att få bjuda på detta till min fina väninna sedan drygt 40 år.

#hilla #hillasmatprat #villaanna #sexrättersmiddag

Av Hilla - 23 september 2021 12:05

Jag är på resa och lunchade på Sashimi, sushi och bibimbap i Umeå igår. Jag valde en bibimbap bowl som var väldigt god!
https://sashimisushi.se/menus/drinks/

Detta blev dagens huvudmål då det inte blev tillfälle till lagad mat senare. En fika blev det dock på Waynes coffee.

Latte och en minibrownie.

#hilla #hillasmatprat #bibimbap #minibrownie

Av Hilla - 21 september 2021 12:31

Jag har odlat små busktomater, från frö, i sommar. Som vanligt har tomaterna inte hunnit mogna utomhus. Jag fick ett tips som fungerat bra. Jag plockade av tomaterna och la dem i en papperspåse, inomhus i köksfönstret, tillsammans med ett äpple.

Varje dag kan jag nu plocka upp några mogna minitomater ut påsen.

#hilla #hillasmatprat #minitomater #grönatomater

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards