Alla inlägg under mars 2017

Av Hilla - 30 mars 2017 17:26

Jag testar att laga ett vegetariskt recept från Coop men som vanligt lägger jag till och drar ifrån lite...


Här är originalreceptet från Coop.
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/a/aloo-gobi-indisk-blomkaalsgryta/?method=CommentRecipe

#hillasmatprat #vegetariskt #blomkål #mat

Av Hilla - 26 mars 2017 11:58

Test/ recension/ sponsrat...

Vi testade lite av Santa Marias produkter i fredags och gjorde pulled salmon i ugn med medföljande stekpåse och kryddor. Sedan gjorde vi wraps bombay style med medelhavssallad, cocktailtomat, röd paprika, turkisk yogurt och citron-chutney. Det var kul med en ny fredagsrätt!

Vi tyckte maten var god och det var enkelt att tillaga - ungefär som tacos. Passande en fredagskväll när man är lite trött...

#santamariastreetfood #Santamariasverige #streetfood #smakbox #lättlagat #fredagsmat

Av Hilla - 24 mars 2017 08:02


Sponsrat/ recension

Jag har fått tillfälle att testa "Street food" från Santa Maria. Igår fick jag produkterna och jag ska testa att laga till en av rätterna ikväll.

#santamariasverige #streetfood #smakbox #hillasmatprat #recension #test #kulmedmat

Av Hilla - 23 mars 2017 09:06


Igår åt vi fläskkotletter med kokt persiljeslungad potatis, löksås och ugnsbakade små kvisttomater...


#hillasmatprat #hilla #middag #Fläskkotlett #löksås

Av Hilla - 22 mars 2017 15:47


Tulpanerna kan med fördel klippas ner och läggas i en stor skål så kan man njuta av de fina blommorna några dagar till...


#hillasmatprat #tips #hemma #tulpaner

Av Hilla - 19 mars 2017 15:29


Jag provade att göra vegetariska biffar nyligen. Fräscht och smakrikt blev det...


Bön- och parmesanbiffar... ca 10 st

1 förp stora vita bönor, kokta 380 g
1 ägg
2 msk ströbröd
1 msk potatismjöl
2 msk solroskärnor
2 dl riven parmesan
1 kruka basilika
Svartpeppar efter behag
1 tsk salt

Mixa bönorna med basilikan i en mixer. Blanda ner övriga ingredienser och kör en kort stund till i matberedaren. Forma smeten till biffar och stek dem i smör ca 3 min per sida.

#hilla #hillasmatprat #vegetariskt

Av Hilla - 17 mars 2017 11:19

Det är väldigt poppis att baka eget fröknäcke just nu. Det här receptet är till stor del hämtat från kokboken "Veckans vego" men jag har en egen twist med wasabi. Knäcket innehåller vetemjöl men det finns många andra recept baserade på majsmjöl eller ägg.

1 stor fröknäcke-kaka

Ugn 200 grader

2 dl vetemjöl
1 dl linfrö
1 dl sesamfrö
1 dl solroskärnor
1 msk pumpafrön
1/2 tsk salt
2 dl kallt vatten
1/2 tsk wasabi och sesamkrydda (eller anis/kummin t ex)
1/2 tsk flingsalt

Blanda mjöl, fröer/ kärnor och salt med vatten. Bred ut tunt på en stor ugnsplåt med bakplåtspapper.

Strö över flingsalt och wasabikrydda och tryck till lätt. Grädda mitt i ugnen 20-25 min.


#hilla #hillasmatprat #Recept #fröknäcke #snacks #nyttigt

Av Hilla - 16 mars 2017 12:36


Jag hade lite kall kokt potatis i kylskåpet och fick direkt användning för min nya kokbok, "veckans vego" av Sara Begner.

Recept, 4 portioner

3 dl mjöl
1 tsk salt
6 dl mjölk
4 ägg
8-10 kalla kokta potatisar
Smör

Blanda mjöl och salt i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en klimpfri smet.

Vispa ner resten av mjölken och äggen. Riv potatisarna grovt och blanda ner i smeten. Stek plättarna - använd ca 1/2 dl smet per plätt. Stek tills de får fin färg, 2-3 min per sida.

Servera med lingonsylt eller om du vill strimlad vitkål blandat med lingonsylt.

#hilla #hillasmatprat #vegetariskt #vego #potatisplättar #recept

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards