Alla inlägg under maj 2011

Av Hilla - 31 maj 2011 11:00


Till helgen ska vi "flytta" ut på landet lite. Inte för hela sommaren utan bara ett par dagar. Idag ska jag sätta mig ner och planera vad vi ska äta när vi är där. Vi har inte så nära till någon affär så det är skönt att ha med sig det mesta för hela helgen.


Grillar gör vi gärna när vi är vid stugan.Både för att det är gott och för att det ger en ledighetskänsla...


 


Vi grillar gärna fläskkarré, kyckling, jätteräkor, lax, fläskfilé, spett av olika slag och strömming s k sotare. Vad brukar du grilla?

Av Hilla - 25 maj 2011 14:30



Jag fick sån himlans lust att baka igår till familjens stora glädje. Det blev tekakor med ett recept från Vår kokbok. Jag blandar dock alltid i lite grahamsmjöl eller rågsikt i degen.


 

   Grannfrun blev också glad när jag bjöd över henne på kaffe med nybakta tekakor... 



Av Hilla - 24 maj 2011 16:00


Igår när jag kom hem, tog jag fram en lammstek. Jag hittade ett recept på nätet och la steken i en marinad halva dagen innan den gick in i ugnen.


Jag var lite orolig för vad ungdomarna skulle tycka om lammstek men jag hade inte behövt oroa mig - alla åt och tyckte det var supergott!

Klicka på länken för recept på Citron- och vitlöksmarinerad lammstek med skysås. Som tillbehör hade jag förutom såsen, potatishalvor och aioli.

 

Av Hilla - 23 maj 2011 10:07


Jag har varit bortrest och har ätit en del luncher bl a ute på restauranger och caféer. På Åhléns i Göteborg beställde jag en kycklingwok för 109:- en av dagarna. Det var verkligen ingen hit - hade jag serverat denna spagetti (istället för nudlar) hade jag skämts!


Däremot åt jag en suverän kycklingsallad med keso bl a på café Kronhuset i centrala Göteborg. Miljön är fin och de har mycket gott att välja på...


    


Av Hilla - 19 maj 2011 09:19


Nu är det rabarbertider och man kan göra mycket med den trädgårdsväxten.


Smoothie, paj, marmelad, kompott mm


Igår gjorde jag en rabarberpaj med vaniljsås...


Skivad späd rabarber... 


Socker, kanel, honung och solroskärnor på... 


  

Smuldeg av smör, mjöl och havregryn...


  

Färdigt - serveras med glass eller vaniljsås... 

Av Hilla - 18 maj 2011 17:30


Igår var jag hos en väninna på lunch. Hon bjöd på nässelpaj med fetaost och en stor sallad till det. Till efterrätt fick jag fruktsallad...


Allt var fräscht, vårligt och supergott!


   

Av Hilla - 17 maj 2011 07:39


En kollega försov sig för ett tag sen och då blev vi andra på jobbet rikligt belönade.


Vi bjöds på sachertårta...

 Mmmmmm...


Recept på Sachertårta a´la Ernst Kirchsteiger

Av Hilla - 14 maj 2011 19:14


Hemmagjord pizza med salami, lök, skinka, tomat, champinjoner och ost... Mmmm...

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards