Alla inlägg under september 2020

Av Hilla - 18 september 2020 11:58

Idag jobbar vi ute i trädgården och vädret är underbart!

Innan vi satte igång ville jag ta reda på några äggvitor som jag hade i kylen. Sjudna maränger fick det bli enligt "Vår kokboks" recept.

Inte så dumt till eftermiddagens fika...

#hilla #hillasmatprat #sjudnamaränger #maräng

Av Hilla - 17 september 2020 16:45

Vi unnar oss lite extra nu, då jag har semester. Idag åt vi t ex lunch på Åtellet i Norrtälje. Vi valde båda smörstekt torsk med en citronsås, kokt potatis, svampragu och jordärtskockschips. Till detta ingick en korg med olika sorters bröd och kaffe med småkakor.

När vi kom hem plockade jag lingon på tomten.

Lingon är gott till mycket... sylt, rårörda, lingonkolapaj mm

#hilla #hillasmatprat #åtellet #torsk #lingon

Av Hilla - 16 september 2020 09:56

Vi kom ut till sommarstugan igår och bestämde oss för att grilla. Vi lagade maten tidigt så vi kunde sitta ute.

Enkelt men gott! Entrecote, salsicca, kokt hemodlad färskpotatis, pulver-bernaise och grönsallad. Det bästa av allt var stekt Karl-Johansvamp och en liten kantarell.

Blommor från trädgården piggar upp.

#hilla #hillasmatprat #grilla #svamp

Av Hilla - 15 september 2020 15:07

Idag stannade vi och åt en lättare lunch på väg mellan Uppsala och Norrtälje. Det är ett väldigt trevligt ställe med försäljning av gammalt och nytt samt ett café.

Maken valde en räksmörgås och jag tog pannkakor.

https://www.nedergardengammaltonytt.se

#hilla #hillasmatprat #lunch #nedergården

Av Hilla - 14 september 2020 16:20

Idag har jag ätit lunch med två kompisar som jag träffade för ca 40 år sedan, i samband med att vi utbildade oss på Uppsala universitet.

I Botaniska trädgården finns det ett sommarcafé som ligger väldigt fint i en lummig del av trädgården, café Victoria.

Allt är väldigt fräscht och gott!

#hilla #hillasmatprat #cafevictoria #uppsala

Av Hilla - 13 september 2020 20:57

Ikväll kom sonen över till oss och dottern var redan hemma på besök. Vi åt middag hela familjen tillsammans vilket inte är så vanligt, nu när ungdomarna flyttat hemifrån. Vi åt abborre med kokt potatis.

Många tillbehör blev det...

Ägghalvor, morotsstavar, sallad, rödbets-tzatziki, avocado och hembakt bröd.

#hilla #hillasmatprat #abborre #fisk

Av Hilla - 13 september 2020 16:44

Idag har dottern hälsat på oss och till lunch åt vi linssoppa.

Lite senare blev det fika och då hade jag gjort en äppel- och vinbärspaj. Lite vaniljsås till och gissa om det var gott.

De vita vinbären hade jag fryst in tidigare i somras.

Smuldegen var gjord enligt detta recept;
https://mittkok.expressen.se/recept/knackig-appelpaj-2/

#hilla #hillasmatprat #äppelpaj #vaniljsås

Av Hilla - 7 september 2020 21:08

Räkor ikväll...

Räkor, citron, vitlökssås, rödbets-tzatziki, ägg och rostat bröd. Lite av frittatan jag gjorde till lunch åt vi också.

#hilla #hillasmatprat #räkafton

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards