Alla inlägg under januari 2014

Av Hilla - 29 januari 2014 12:57


Jag har blivit smått galen i wasabi-ärtor. De är goda som de är, tillsammans med andra nötter eller som topping på en sallad t ex...


Den här burken har jag köpt på en asiatisk butik och importören är THAI FONG FOOD i Märsta.


 


#matprat #mat #wasabiärtor #asien #asiatiskmat

Av Hilla - 27 januari 2014 14:53


Idag har jag haft en gäst på besök. Det blev en kombinerad fika /lunch med färskt bröd, pålägg, hallonsmoothie och kakor...


   


#hallonsmoothie #fika #lunch #bröd #matprat #kakor

Av Hilla - 23 januari 2014 11:36


Igår åt jag lunch i Sky bridge på Arlanda och testade en för mig ny restaurang, Indochine. Sky bridge ligger i Sky city mellan terminal 4 och 5 och är ett område beläget kring entrén till Clarion hotel.


Restaurangen har snabbt blivit känd framförallt för sina dumplings. Jag åt en sallad med bl a kyckling och cashewnötter. Det var en god rätt med asiatisk touch och portionen var rejäl. Omgivningen är lugn för den som vill komma ifrån bruset på flygplatsen.


 


#asiatiskmat #dumplings #arlanda #mat #matprat #skybridge

Av Hilla - 20 januari 2014 17:19


Idag blir det chili con carne till middag.


Lite hetta i grytan och så en klick creme fraiche till - det smakar bra. En bit bröd att doppa i såsen är också gott...


 


Jag känner mig så himlans nöjd med gårdagens insats i köket. Jag frostade av frysen och det är alltid så skönt när det blivit gjort!


#mat #matprat #chili #middag #köket

Av Hilla - 17 januari 2014 08:49


Köpte upp mig på lite gott i Östersund...


Getmese passar att äta på smörgås eller göra sås på. Den går också bra att frysa.


#sås #getmese #Jämtland #östersund #tunnbröd #delikatesser #lokalproducerat

Av Hilla - 9 januari 2014 10:03


Till helgen ska vi ha gäster och den här gången blir det våra grannar som kommer över på en bit mat.


Jag tänkte bjuda på ett matigare fördrinkstilltugg i form av tunnbrödsrullar med två olika sorters fyllning (parma/pesto och lax/rom) tillsammans med cava som jag köpt i Malaga. Till varmrätt blir det tacokryddad kycklinglasagne med sallad och färskt hembakt bröd och till efterrätt blir det chokladmousse med fruktsallad och grädde.


Jag gillar ju matiga presenter så gissa om det var kul att få saké och té inköpt i Hong Kong som julklapp från sonen...


 

#matigapresenter #mat #matprat #te #meny





Av Hilla - 6 januari 2014 00:32


Det är mitt i natten och jag kom just nu hem från jobbet. En liten mugg glögg är jag värd så här under trettonhelgen.

I lördags hade vi släktfika här hemma för att fira dotterns födelsedag lite i förskott.

Vi bjöd på saffransbullar, kanelbullar, pepparkakor, tryfflar, hallongrottor och iranska kakor inköpta i Dubai. Vår dotter har nyligen varit i Dubai på semester nämligen.

Sen blev det kladdkaka också med fruktsallad och grädde. Mmmmm...


#glögg #födelsedag #fika #kakor #bakat #matprat

Av Hilla - 2 januari 2014 11:23


Vår dotter anordnade årets lek på nyårsfesten och det blev paketleken. Det finns säker många sätt att leka leken men så här gjorde vi...


Vi hade köpt 2-3 paket per person (man kan också be alla ta med sig paket själva). Alla paket läggs upp på bordet. Först turas man om att slå en tärning och den som får en sexa får ta ett paket. Så håller man på tills alla paket har tagits från bordets mitt. Sen öppnar alla sina paket.


Sen sätter någon en timer på en hemlig tid. Man börjar slå två tärningar och de som får två av samma siffra på tärningarna får sno en sak från någon annan deltagare. Leken fortsätter så tills tiden är ute. När tiden är ute får alla ta bort den sak man allra helst vill ha kvar. Är den någon vid bordet som inte fått något paket alls kvar får den välja en sak från vem han/ hon vill men inte den sak som de andra valt att ta undan.



#paketleken #nyår #fest #matprat

Fest · Tips

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards