Alla inlägg under augusti 2016

Av Hilla - 23 augusti 2016 10:44

Ibland har man inte så mycket tid och då kan det vara bra med enkel och snabblagad mat.


Jag köpte 2 paket fisktärningar, frysta skalade räkor och en färdig citronsås. Kokt färskpotatis hade vi hemma och den stekte jag på. Jag kokade fisken i citronsåsen med lite extra vatten, creme fraiche och pressad citron i vår koppargryta, tillsatte räkorna mot slutet när inte grytan skulle koka mer. Jag klippte ner persilja i fiskgrytan precis innan servering. Voila!


Normalt sett använder jag inte så mycket färdigproducerad mat som såsen i det här fallet. Jag vet inte mycket om innehållet och lagar hellre mat själv från grunden men ibland kan det vara bekvämt och lätt...


 


#mat #matprat #fisk #lättlagat #räkor #citronsås



Av Hilla - 21 augusti 2016 21:10


Så har jag fått en ny smakbox igen och den här gången är temat "nya vanor". Det fanns många spännande matartiklar i lådan och en del har jag redan testat.


 


Vill du också få chansen att testa nya produkter? Du kan börja prenumerera på smakboxen och om du uppger koden HILLASMATPRAT får du 15% rabatt på den första boxen - Vill du veta mer gå in på smakbox.se


#hilla #matprat #smakbox #nyaprodukter #mat

Av Hilla - 19 augusti 2016 14:27


Vi har ett äppelträd i vår trädgård och i år har vi mycket äpplen. Många äpplen faller ner och dem tog jag vara på igår när jag gjorde äppelpaj.


När jag klyftat äpplena ringlade jag närproducerad honung över och även kanel fick täcka äppellklyftorna. Honungen köpte jag i Hälsingland i somras och den är producerad i grannbyn. Sen gjorde jag en smuldeg med smör, brun farin, havregryn och vetemjöl.

#hilla #mat #matprat #äppelpaj #honung

Av Hilla - 18 augusti 2016 11:53

Det är många 90-åringar att fira nu och det är jag bara glad för. Tänk att ha båda sina föräldrar och en svärförälder i livet och så pass pigga så vi kan fira födelsedagarna med fest.


För två år sedan arrangerade jag pappas 90-årsdag med ett kyrkkaffe för ca 120 personer. Vi bjöd på smörgåsar och tårta.


Sen i våras hade vi svärmors 90-årsfest hemma hos oss. Maten var catering till största delen och vi hade ca 35 gäster här den dagen.


Nu är det mammas tur att fylla 90 år snart och jag och mina systrar ska hjälpas åt att bjuda ca 45 personer på buffé i en hyrd lokal. Vi köper det mesta färdigt men rosenbröd har jag bakat, svågern gör pajer och min lillasyster gör pastasallad.


 


#hilla #matprat #fest #90år

Av Hilla - 18 augusti 2016 10:31


När jag städade igår fick jag en idé om att använda lergrytan till bakning. Jag googlade och hittade ett recept på bröd i lergryta från från "allt om mat". Jag använde grövre mjöl (en blandning av fint rågmjöl och fyra sädesslag - lantbrödsmjöl) än det i receptet och så lade till valnötter.

Det var lite pyssel eftersom grytan ska blötläggas innan men det blev ett saftigt och supergott bröd.

#hilla #baka #bröd #matprat #lergryta

Bakat · Tips
Av Hilla - 17 augusti 2016 11:14


Idag skördar jag mina två basilikaplantor och gör egen pesto...

Jag mixar basilikablad, en vitlöksklyfta, pinjenötter, parmesan och olivolja. Sen smakar jag av med salt och peppar.


#basilika #pesto #lagamat #matprat #hilla

Av Hilla - 11 augusti 2016 15:22


Nu börjar livet återgå till det vanliga i och med att även maken börjat jobba igen. Jag har redan arbetat i fem veckor men när vi båda jobbar bor vi mer hemma och mindre i sommarstugan.

Idag fyller jag på bullförrådet i frysen. Där är nämligen helt tomt.


#matprat #bullar #baka #vardagigen

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards