Alla inlägg under mars 2012

Av Hilla - 16 mars 2012 08:30

Igår var jag i Luleå och som vanligt hamnade jag på Kulturens hus en stund. Jag satt i en fåtölj inne på bibliotekets övervåning med milsvid utsikt över isen och bläddrade i mattidningar bl a. Det är en fantastisk service med alla tidningar och magasin som finns att läsa på våra bibliotek. Det är en helt gratis nöje dessutom!

I entrén till Kulturens hus i Luleå finns ett café, Kulturcaféet, där man gör väldigt goda soppor. Som ofta hamnade jag där när det var dags för lunch och dagens soppa var "soltorkad tomat-soppa". Den var riktig god och till soppan serverades ett långpannebröd och efteråt ingick det kaffe. Vill man äta en mer rejäl lunch går man en trappa upp i samma hus...

När jag sedan gick tillbaka för andra ärenden passerade jag ett annat lunchställe som jag ska prova nästa gång jag är i Luleå - det såg så trevligt ut, Hildurs kök.

Av Hilla - 14 mars 2012 09:00

Det var en så läcker bild i DN igår...

Våren är här konstaterade man i tidningen och av denna vårliga lattekonst blev jag glad;

Av Hilla - 12 mars 2012 11:15

I helgen har vi haft ett sportarrangemang på hemmaplan för dottern och hennes lag. Bl a hade vi kiosk med mycket hembakt. Det är uppskattat från publikens sida att kunna köpa någon hemgjort och jag valde att göra chokladrutor och använde ett recept ur en av mina favoritkokböcker "Nya Annas Mat".

Chokladrutor med nötter

200 g smör
200 g mörk choklad (behöver inte vara hög kakaohalt)
4 ägg
4 dl socker
2 1/4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g hasselnötter, mandel eller valnötter
1 msk snabbkaffe löst i 2 msk hett vatten

Smörj och bröa en vanlig långpanna. Hacka nötterna. Värm ugnen till 175 grader. Smält smöret och låt chokladen smälta med på eftervärmen. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ned mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned smörchokladen i smeten tillsammans med kaffet. Rör ned hälften av nöthacket. Bred ut smeten i långpannan. Strö över resten av nöthacket. Grädda i 20-25 minuter. De ska vara lite kladdiga. Låt kallna och skär i rutor.

Av Hilla - 12 mars 2012 08:00

Jag får ganska i ofta frågor från resenärer på väg till Arlanda om aktiviteter för familjer i Stockholm. Det är inte svårt att tipsa om de mest självklara turistmålen. Oftast ger jag barnfamiljer rådet att besöka Wasamuseet, Junibacken, Skansen och Gröna Lund. Alla dessa turistmålen är belägna inom gångavstånd från varandra och om man vill kan man ju åka båt över till Djurgården - bara det är ju en upplevelse.

Det finns ju så mycket annat läckert att upptäcka i Stockholm också som kanske inte är fullt lika uppenbart. En promenad på söder med besök på någon mysig krog eller varför inte en fika på t ex café Mariaberget. En båttur ut till någon fin ö i skärgården kan heller aldrig bli fel och vill man kan man ju ta med sig packning och bo över på en skärdgårdsö. Det finns både vandrarhem, hotell och tältplatser att utforska. Sverige har ju en fantastisk tradition med allemansrätten.

När jag åker till Stockholm besöker jag gärna Hallwyllska palatset eller Prins Eugens Waldemarsudde. Kungsträdgården har också ofta roliga evenemang mitt i city. Ofta har vi också åkt till huvudstaden för att gå på någon show, konsert eller teater.

Detta är ju en matblogg och då måste jag ju även nämna att det finns mat från hela världen på Stockholms restauranger. Det är bara att välja ut det man är mest sugen att prova på för att få en ny matupplevelse. Du kan alltså få nya upptäckter för dina smaklökar också!

Av Hilla - 10 mars 2012 14:00

Vi blev bjudna på middag hos svärmor förra helgen för att fira hennes födelsedag. Vi fick en god ost- och skinkpaj med sallad till förrätt och kyckling med ris till huvudrätt och herrgårdstårta till kaffet.

Senare på kvällen blev vi lite sugna på någonting mer eftersom middagen hos svärmor började redan vid halv tre. Då tog jag fram smörgåsjärnet och fyllde toast med ituklippt parmaskinka, tomatpesto och ost. Mmm... det var inte heller så dumt...

Av Hilla - 9 mars 2012 08:11

Visste du att det finns en "paltzeria" i Piteå. Det är nog Sveriges enda...

På menyn kan du välja på alla tänkbara sorters palt...

Här hittar du ett recept på Pitepalt.

Jag har aldrig lagat palt själv men min pappa som kommer norrifrån skulle bli glad om jag gjorde det!

Av Hilla - 5 mars 2012 11:30

Jag köpte två grövre frallor när jag var och handlade idag och dem tar jag med mig bort. Jag ska besöka svågern som är sjukskriven. En fika med nyttiga frallor kan väl aldrig vara fel??

Affären hade extrapris på lövbiff så ikväll blir det rulader fyllda med en paprikaost till middag.

Av Hilla - 1 mars 2012 16:15

Genom kampanj- och marknadsföringsföretaget Buzzador har jag nu fått min första uppdrag. Jag har först anmält mig till att delta i en kampanj för Gevalia. Sen har jag fått ett paket på posten som jag hämtade ut idag. I lådan fanns Millicanokaffe som är Gevalia nya snabbkaffe.

Jag ska nu testa och bjuda vänner, släkt och kollegor på kaffet för att prova produkten och sedan rapportera tillbaka vad vi tycker om Gevalia nya java. Det ska bli kul!

Jag ska berätta vad jag/ vi kommer fram till här i bloggen också...

3 mars; Nu är kaffet testat och visst var det gott! Bra arom och smakrikt!