Alla inlägg den 19 maj 2015

Av Hilla - 19 maj 2015 10:16


Jag har sett att många caféer serverar skorpor som de gjort av sina kanellängder. Vi fick två skivor "bulla" över sedan helgen och de gjorde jag skorpor av. Jag kikade lite på ett recept på vanliga skorpor i Vår kokbok. Bullarna skar jag i tunnare skivor ca 1 cm per skiva.


 


Det blev jättegott och perfekt till förmiddagsfikat!


#hilla #matprat #bakat #fika #skorpor




Bakat · Tips
Av Hilla - 19 maj 2015 10:01

Jag har gjort två olika rödbetsrätter den senaste tiden...


Rödbetor i ugn;


12 färska rödbetor

1/2 dl olivolja

250 gram chevre

flingsalt


Koka rödbetorna i saltat vatten med skalet på i ca 25-30 minuter och skala/ dela sen rödbetorna. Dela chevren i bitar och strö över rödbetorna. Häll över olivoljan, strö över lite dragon eller någon annan färsk ört som du föredrar.


Ställ in i ugnen på ca 175 grader i 15 minuter. Rödbetorna ska bli varma och chevren ska smälta lite. Strö över flingsalt innan servering.


 


Förra veckan gjorde jag Rödbetsgratäng enligt Renée Voltaires recept. Den är lite kladdigare om du gillar det bättre;


12 färska rödbetor

2 dl vispgrädde

300 g getost

1 nypa havssalt

några drag med pepparkvarnen


Sätt ugnen på 225 grader

Koka rödbetorna med skalen på i saltat vatten. Rödbetorna ska vara halvt färdiga då de gräddas i ugn. Skala och klyfta rödbetorna och lägg dem i en ugnsfast form. Häll i vispgrädden och smula över getosten.

Gratinera i 20 minuter. Salta och peppra.


#matprat #hilla #rödbetor #recept

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards