Alla inlägg under oktober 2020

Av Hilla - 16 oktober 2020 13:06

Äntligen, vi har längtat efter er!

Inte så illa att kunna plocka två liter trattkantareller på sin egen tomt.

#hilla #hillasmatprat #svamp #trattkantareller

Av Hilla - 13 oktober 2020 22:17

Idag gjorde jag en linsgryta till middag. Ingredienserna var lök, vitlök, spenat, paprika, krossade tomater, kokosmjölk, grönsaksbuljong, gröna linser, vatten, socker, salt, citronsaft, curry, garam masala, ingefära, chili och koriander. Sök på daal/ dahl så hittar du många fina recept att följa.

Till detta hade vi basmati-ris, naanbröd, gräddfil, färsk koriander och stekt haloumi (istället för den indiska osten paneer).

Jag vet att många inte gillar koriander men det går bra att utesluta och använda t ex persilja istället.

#hilla #hillasmatprat #indiskt #naanbröd #koriander

Av Hilla - 12 oktober 2020 18:47

Ikväll har vi ätit en "höstig" dessert. Jag skivade äpple tunt med mandolin och stekte skivorna med smör, socker och kanel.

Äppelskivorna la jag i varsin coupe och täckte med vaniljsås. Sen kanderade jag lite hasselnötter med farinsocker och toppade med dem. Det blev supergott!



#hilla #hillasmatprat #äppeldessert #höst

Av Hilla - 12 oktober 2020 18:21

Chilin växer fortfarande och nu ser jag små frukter på plantan. Det ska bli så spännande att se om det blir större chilifrukter till slut. Egentligen borde jag nog ha en växtlampa för ett bra resultat.

Jag sådde chilifröer, som jag tagit från en köpt chilifrukt. Fröerna låg i blöt i ett dygn innan planteringen.

#hilla #hillasmatprat #chili #odling

Av Hilla - 9 oktober 2020 10:42

Igår hade vi något att fira...

Ingen av oss behövde laga mat. Bara att plocka fram skaldjursfatet på bordet och njuta. Lyxigt!

#hilla #hillasmatprat #skaldjur

Fest · Fisk
Av Hilla - 7 oktober 2020 18:52

Idag gjorde jag en pastagratäng med kyckling med recept från coop. Den innehåller kyckling, pasta, broccoli, fetaost, soltorkad tomat bl a.

https://www.coop.se/recept/pastagratang-med-kyckling

Jag blandade i ca 4 msk röd pesto i såsen för att få mer smak och färg. Riktigt gott blev det! En bra vardagsrätt.

#hilla #hillasmatprat #pastagratäng #kyckling

Av Hilla - 4 oktober 2020 13:57

Igår var jag ensam hemma till middagen och jag hade hittat ett recept i vår lokaltidning, UNT, som jag måste testa. Jag använde penne i min rätt.

Jag stekte en laxfilé till och hjälp vad gott det var!

#hilla #hillasmatprat #pasta #lax #kronärtskocka

Av Hilla - 3 oktober 2020 10:55

Igår gjorde jag wraps till lunch och vi fick ta tillvara lite rester.

En wrap med abborre, kokt potatis, gurka och bladspenat och en wrap med kryddkorv, kokt potatis, gurka och bladspenat. Till det hade vi majonnäs med citron, vitlök och salt.

Det är perfekt att alltid ha tortillas hemma. Det är bara att göra ett paket med valfritt innehåll och njuta.

#hilla #hillasmatprat #tortillas #rester #wraps

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards