Alla inlägg under september 2011

Av Hilla - 19 september 2011 17:15


Det finns mycket som är roligt med hösten tycker jag... ja, faktiskt!


Som att plocka svamp till exempel...


Att rensa skörden är kanske inte fullt lika kul   - det har jag ägnat dagen åt  efter att jag kom hem från jobbet. Maken, sonen och svärmor var ute i skogen igår och fick med sig en hel massa svamp hem.


Kantarellerna äter vi helst upp ganska omgående på en god svampsmörgås eller som stuvning. Trattkantarellerna förväller vi en del och en del torkar vi.


 


Gillar du att plocka svamp?


Vad gör du helst med den?


Vilka sorters svamp plockar du helst?

Av Hilla - 18 september 2011 10:54


Ibland är det så mycket annat att göra att maten får låg prioritet. Som igår när vi höll på och stökade på landet...


  

Vad tror du vi skulle få till lunch här?


Jo, varm korv...

Av Hilla - 17 september 2011 17:15


Ny restaurang - Stationen, Svensson krogar... Hit går jag och några väninnor ikväll för en drink. Sen ska vi gå till Reginateatern och se Cikus Cirkörs föreställning "Undermän" och efter det blir det middag på restaurang Ciao Victoria på Drottninggatan.


Allt är ett resultat av att en väninna nyss fyllt 50 år och detta är hennes present. Inte helt fel för oss andra heller som får följa med ;)


På bilden ser du Uppsala gamla stationsbyggnad som nu blivit restaurang...

Av Hilla - 16 september 2011 10:13


Idag packar jag ner en stor chili con carne, en vinare och frukostmat i kylväskan och så drar vi till sommarstugan utanför Norrtälje.


Vi har mycket att göra därute så tid ges inte till matlagning. Då är det perfekt att ha förberett middagen hemmavid. Inget smakar så gott som en hemgjord chili och lite vin när man jobbat med målning av den nya friggeboden...



 

Av Hilla - 15 september 2011 10:45


Igår blev det ett besök på det anrika Ofvandahls konditori... Jag, mamma och svärmor åt varsin äppelpaj/ rabarberpaj med vaniljsås och till det drack vi så klart kaffe. Är man kaffemoster eller är man?


Pappa hamnade på irrvägar så han fick en rabarberpaj hemskickad i kartong...


Hilla hissar; Miljön, läget och trevlig personal.


Hilla dissar; Lite sunkigt börjar det allt bli - dags att fräscha upp lite...


**************************************************




Ofvandahls, legendariskt och mycket studentikost kafé och konditori i korsningen av St Olofsgatan (tidigare Järnbrogatan) och Sysslomansgatan i Uppsala.

Byggnaden är kulturminnesmärkt. Etablissemanget, som under en lång tid också var hovkonditori, grundades år 1878 av Erik Ofvandahl (1848–1949), även känd som pekoralist och utgivare av en rad diktsamlingar, som nöjeslästes av Uppsalastudenterna.


Trots att skyltning upplyser om att det är "läxläsning förbjuden" tar många chansen att ägna sig åt skolarbete i den anrika miljön. Kaffedrickande studenter gläds särskilt åt möjligheten till obegränsad påtår, som hämtas ur samovaren – ännu på det tidiga 1990-talet fick man emellertid betjäning vid bordet på Ofvandahls. Ofvandahls har många stamgäster som kan ses sitta där flera timmar om dagen, flera dagar i veckan.


Ofvandahls är också känt för högläsning av poesi och har i flera år varit Uppsalas givna arrangör av poetry slam. Numera hålls poetry slam på Reginateatern i Uppsala.


En av de bakelser som man kan avnjuta här är studentska, likaså tryffelmussla. Linnébakelsen, en turkos medaljong med Carl von Linnés profil i marsipan, är en av konditoriets mest berömda skapelser. Konditoriet serverar även smörgåsar och enklare luncher, samt har butiksförsäljning av kaffenbröd, tårtor, matbröd och konfektyrer.


Text hämtad från Wikipedia

Av Hilla - 14 september 2011 16:00


Mycket fisk har vi ätit sedan sensommaren och det beror på att maken fått en hel del abborre när han fiskat ute på landet...


Igår stekte jag filéer av abborre som jag först hade saltat och kryddat med fisk- och skaldjurskrydda.


Jag tog en smord ugnsfast form och täckte botten av formen med färsk babyspenat och skivad purjolök. Därpå la jag de stekta abborrfiléerna. Jag stekte färsk blandsvamp och strödde över och rev parmesanost över alltihop. Sist hällde jag över en aning grädde... Detta stod i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter... Mums!!!



För att fler matintresserade ska hitta hit har jag registrerat Hillas matprat på www.matbloggar.com

Av Hilla - 13 september 2011 16:15

Jag testade en ny restaurang i Sky City, på Arlanda, nyligen. Bra mat men väl dyr för en vanlig resenär som inte har personalrabatt.


När vi skulle gå såg vi en ganska liten bakelse som såg god ut bakom glaset i kyldisken.


- Vad tar ni för chokladmousse-bakelsen?


- 84 kronor, svarar expediten. Då får man väl hoppas att bakelsen är väldigt god...


Stället heter Sky Grill


Hilla hissar; Bra lagad mat med många val på tillbehör. Trevlig personal.


Hilla dissar; Priserna, men det ÄR ofta dyrt på Arlanda pga höga hyreskostnader.

Av Hilla - 12 september 2011 13:00


En enkel och god äppelkaka, receptet är hämtat från Nya Annas Kokbok


6 personer


Gör först en mazarinmassa:

Smält 100 gram smör och ställ åt sidan så länge. Riv 200 gram mandelmassa och blanda med knappt 1 dl socker, 1/2 tsk kanel, 1 dl vetemjöl, 1 msk pressad citron och 2 ägg. Blanda sist ner det smälta, avsvalnade smöret. Rör det hela till en smet.


Kärna ur och skala 6-7 fina syrliga äpplen. Skär äpplena i stora klyftor och lägg dem i ett stort smort ugnssäkert fat. Ringla smeten över.


Grädda i 175-200 graders ugnsvärme i 25-30 minuter. Servera kakan med eller utan lättvispad grädde. Vi serverade med lättvispad grädde och det kändes helt rätt. Vaniljsås hade nog blivit för sött...



Rent allmänt kan jag säga att "Nya Annas Kokbok" är en receptsamling som jag använt enormt mycket. Har man bara råd med en kokbok utöver en standardkokbok typ "Vår Kokbok" så tycker jag att man ska investera i en kokbok av Anna Bergenström. Där finns många enkla recept men ofta med en liten twist och alla rätter / bakverk jag provat att laga har blivit bra!

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards