Alla inlägg den 21 december 2011

Av Hilla - 21 december 2011 12:45


Nu är jag äntligen ledig inför julen... det är så skönt att ha några dagar på sig att greja här hemma. Jag vet att många jobbar in i det sista i år så jag känner mig lyckligt lottad som kunnat ta ut semester...

Idag ska jag koka kola och jag följer receptet i vår kokbok. Jag har även handlat det mesta av julmaten nu på morgonen och det känns bra innan det blir alltför kaosartat i matbutikerna.


Annars tycker jag att vi matmässigt har ett smart sätt att fira jul - nämligen med knyt. Alla bidrar med olika rätter och drycker. Då slipper värden och värdinnan slita ihjäl sig på julafton. Hur gör du/ni? Vårt bidrag till julbordet är glögg, currysill, skärgårdssill, rödbetssallad, gravad lax, rökt lax, hovmästarsås och gröt.


 


Recept på Currysill


1 burk inläggningssill

2 dl gräddfil

1/2 dl majonäs

1 1/2 msk curry

2 msk bostongurka

1/2 hackat syrligt äpple

1/2 dl hackad gräslök

1/2 dl socker


Skiva sillen i bitar och blanda övriga ingredienser i en skål. Vänd ner sillbitarna. Låt stå 1 dygn innan servering. Hållbarhet i kylskåp 7 dygn.

 


Skärgårdssill

Köp en stor burk skärgårdssill. Blanda med ett kokt hackat ägg, hackad gräslök och en halv finhackad röd lök. Gott och enkelt!

 

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards