Alla inlägg den 12 oktober 2011

Av Hilla - 12 oktober 2011 15:45


Idag har jag suttit och valt ut lämpliga visor till min kommande 50-årsfest. Det ska vara sånger som passar både för släkten och vännerna och inte alltför fräcka eftersom det finns yngre personer med bland gästerna. De här sångerna har jag valt;


Välkomstvisa, melodi: Vårvindar friska


Festen kan börjas, kråset skall smörjas,


magen skall få det som den vill ha.


Glasen står fulla, låt sången rulla,


glädjen skall vara gäst här idag.


Drycken i handen fatta och sjung,


glöm alla sorger var bara kung.


Lätta på kragen, tänk blott på magen.


Skål alla vänner, hej och gutår!



Presentationsvisa, melodi: Känner du Fia Jansson


Nu ska vi fatta häftet och nu ska vi sjunga.


Vi ska få hela stället härinne att gunga.


Vi lovar att vi allting ska göra förresten


när något stämmer in uppå oss uti texten.



Alla som rest från Stockholm ska stå upp och vinka,


alla som är från Uppsala - stå upp och blinka.


Gästerna ifrån Värmland stå upp och vibrera


alla ni övriga börjar rotera.



Ikväll ska vi ha det trevligt och roligt som fasen


därför vi nu tillsammans tar tag uti glasen.


Alla som gillar fester höj glaset nu genast


för det var ett tag sen vi träffades senast.


 


Schottis på Valhall



Upp och hoppa Tor!


Slå på trumman bror!


Det är dans här på Valhall i natt.


Uti Fröjas sal står vår asabal,


upp och hoppa fast Odin har spatt.


Slå i mera mjöd! Det får bli min död!


Nej, se där är ju Idun, min skatt.


Min valkyria kom hit till vår fruktbarhetsrit,


upp och hoppa på Valhall i natt.



Si goafton och gokväll



Si goafton och gokväll


min utvaldaste vän.


Huru lever väl världen med dig?


Har du hälsan och mår bra,


som jag tror visst att du har?


Har du hälsan? Visst roar det mig!


Har du hälsan? Visst roar det mig!



Har du silver, har du gull?


Har du skrin och kistor full?


Har du penningar? Visst roar det mig!


Jag har ett förnöjsamt sinn -


det är rikedomen min.


Det är bättre än penningar och gull.


Det är bättre än penningar och gull.


 


 


Ritsch ratsch med siffror



1 2 75 6 7, 75 6 7, 75 6 7


1 2 75 6 7, 75 6 7, 73


107 103 102, 107 6 19 27


17 18 16 15 13 19 14 17


19 16 15 11 8 47



Lägger man ihop dessa siffror och


drar ifrån så blir det nog

50.

 


 


 


Kaffevisa, melodi: Du ska få min gamla cykel


Nu vi ätit har och mår väl ganska bra


och nu vill vi säkert kaffe alla ha.


Snart så får dom höra stönen


när vi sjunger kaffebönen


hoppas kaffet kokat färdigt snart, vasa?



Kaffe, kaffe, kaffe, konjak och likör


ger åt alla här ett väldigt gott humör


och det kan ni ge er katten


vi ska sitta hela natten


dricka kaffe, kaffe, konjak och likör!



Calle Scheven blanda kaffet sitt med kron


det var medicin, han hade denna tron.


Och man blir ju allt en rask en,


när man druckit kaffekasken,


jublar högt i skyn och sen så tar man ton.



Kaffe, kaffe, kaffe, konjak och likör.


ger åt alla här ett mycket gott humör.


På det kan ni ge er katten.


vi kan sitta hela natten


dricka kaffe, kaffe konjak och likör.



Punschen kommer



Punschen kommer, punschen kommer


ljuv och sval.


Glasen imma, röster stimma


i vår sal.


Skål för glada minnen.


Skål för varje vår.


Inga sorger finnas mer


när punsch vi får.

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards