Alla inlägg den 9 oktober 2017

Av Hilla - 9 oktober 2017 15:23

Gårdagens förrätt till dotter och svärson blev ett hopplock från lördagens middagsbjudning;


 

Här har jag tagit en smörad skiva kavring med rökt lax och två köpta röror med kronärtkocka och soltorkad tomat.


På lördagen var förrätten kavring med rökt lax och rökt makrill med en gräslökskräm, recept från UNT.


Gräslökskräm; 4 portioner


1/2 dl frinskuren gräslök

1/2 dl yoghurt (grekisk/turkisk)

1/2 dl majonnäs

1/2 citron, skal och lite saft

ca 2 tsk riven pepparrot

salt o nymalen peppar


Blanda gräslök, yoghurt och majonnäs. Riv ner citronskal, lite citronsaft och pepparrot. Smaka av med salt och peppar. Lägg rökt fisk på en smörad skiva kavring och garnera med fint skuren rädisa...


Huvudrätt i lördags var oxfilé med ett svamptäcke och en god balsamicosås till det;

 


Här ska köttet strax in i ugnen. Receptet hittar du här nedanför. Jag använde gula kantareller och gjorde även såsen som var mycket god. Istället för potatisterrin gjorde jag en vanlig potatisgratäng.


Oxfilé med svamp och parmesan överbakning


Till efterrätt gjorde jag en riktigt kladdig kladdkaka med en rabarberkräm och grädde till. Jag strödde ca 5-10 lingon över varje desserttallrik och siktade florsocker över. Recept på den kladdiga kladdkakan med blockchoklad kommer fråm Allt om mat. Klicka på länken. Knepet för att få kakan perfekt är att baka den i förväg och kyla den i god tid innan servering. Sen har jag den bara inne i ugnen i 8 minuter.


#hillasmatprat #hilla #fest #oxfile #fisk #huvudrätt #förrätt #kladdkaka #dessert

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Skapa flashcards