Alla inlägg under december 2021

Av Hilla - 19 december 2021 09:08

Igår gjorde jag en lasagne med lök, purjolök, paprika, broccoli och tonfisk i olja (konserv). Jag använde även havregrädde, krossad tomat och riven parmesanost.

Som tillbehör rev jag morötter och hällde över en syrlig citrondressing och solrosfrön.

#hilla #hillasmatprat #lasagne #grönsaker #tonfisk

Av Hilla - 17 december 2021 18:38

Idag plockade jag fram abborrfiléer från frysen. Maken gillar att fiska och det är en bonus att få äta egenfiskad fisk.

Jag kryddade filéerna med salt och en örtkrydda med bl a saffran, från Santa Maria (seafood and fish), och stekte på.

Till detta en sås av lättcreme fraiche, överbliven tacosås och tomatpuré och kokt potatis.

En grönsallad serverades också till. Mumsigt!

#hilla #hillasmatprat #abborre #fisk

Av Hilla - 16 december 2021 16:10

Idag har jag kokat risgrynsgröt. Förr har jag alltid gjort gröten på spisen med risk för att det bränner fast i kastrullens botten. Att koka risgrynsgröten i ugnen är så mycket enklare och så har jag gjort nu sedan förra julen.

https://www.expressen.se/alltommat/recept/risgrynsgrot-i-ugn-recept-och-film/

Här står min gröt (med lock) och svalnar utomhus.

Kom ihåg att använda en gryta som tål att stå i ugnen. Detta blir lunch de kommande dagarna och sedan kokar jag ny gröt till jul.

#hilla #hillasmatprat #risgrynsgröt #risgrynsgrötiugn

Av Hilla - 14 december 2021 11:52

Jag har också bakat lite fler saffransbullar med mandelmassa.

#hilla #hillasmatprat #saffransbullar

Av Hilla - 14 december 2021 11:51

Jag hade tre chilifrukter liggande i kylen och bestämde mig för att göra en inläggning. Små bitar av chili och lite gul paprika fick koka 5 minuter i en 1-2-3 lag.

Ikväll äter vi tacos och då blir detta gott/ som tillbehör.

#hilla #hillasmatprat #inlagdchili

Av Hilla - 13 december 2021 16:58

Till fikat idag måste vi ju prova om mandelmusslorna var goda. Här med hallonsylt. Jag tog även fram en chokladpaj och delade den. En liten bit kardemummakaka ligger också på fatet.

#hilla #hillasmatprat #fika #mandelmusslor #chokladpaj #kardemummakaka

Av Hilla - 13 december 2021 12:20

Idag har jag bakat mandelmusslor enligt ett recept i "vår kokbok".

I vår familj har vi ofta haft dessa goda mandelkakor på julen. De fylls med vispad grädde och hjortronsylt vid servering.

Här ligger kakorna upp och ned och jag har just knackat ut den ur dess formar.

#hilla #hillasmatprat #mandelmusslor #jul #advent

Av Hilla - 8 december 2021 18:05

Jag fick lite ansjovis över när jag gjorde Janssons frestelse. Det blev perfekt att använda till en förrätt idag.

Rostad smörgås med majonnäs, skivat kokt ägg och hackad ansjovis. Mums!

#hilla #hillasmatprat #ansjovis #ägg #äggochansjovismacka

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards