Alla inlägg under december 2021

Av Hilla - 6 december 2021 18:02

När sonen reste till Las Palmas och hyrde ut sin lägenhet, fick vi en del mat som han plockat ur frysen. Idag lagade jag middag av en halv påse sojafärs som han lämnat efter sig.

Det blev kålpudding, men vegetarisk. Jag följde ett recept för traditionell kålpudding i "vår kokbok".

Tillbehör blev hemgjord lingonsylt och avokadohalvor. Väldigt gott som en vardagsrätt.

#hilla #hillasmatprat #sojafärs #kålpudding #vitkål

Av Hilla - 6 december 2021 13:28

Jag förbereder julmaten tidigare än vanligt i år. Anledningen är att jag jobbar en hel del i december.

Igår gjorde jag köttbullar med kryddpeppar och idag Janssons frestelse. Båda rätterna enligt recept i "vår kokbok".

Alltihop åker nu in i frysen och plockas fram på julafton.

#hilla #hillasmatprat #köttbullar #Janssonsfrestelse #förberedelser #advent

Av Hilla - 5 december 2021 11:30

Jag gjorde pepparkaksdeg för några dagar sedan och idag bakade jag av den första av fyra degbitar.

Vi fick smaka till förmiddagsfikat, så himlans gott!

#hilla #hillasmatprat #skurnapepparkakor #advent

Av Hilla - 4 december 2021 15:19

Idag har jag bakat chocolate chip cookies med ett recept från boken "Pernillas praliner" av Pernilla Wahlgren. Jag har haft den här receptboken länge och har faktiskt använt den ganska mycket.

Det här kakreceptet var enkelt och degenrullarna fryser jag in och bakar sen av kakorna när vi får gäster eller när andan faller på.

Fyra kakor bakade jag av redan idag till fikat. Två till mig och två till maken.

Mums!

I receptet används muscovadosocker men jag tog brun farin istället. Det funkade alldeles utmärkt.

#hilla #hillasmatprat #cookies #chocolatechipcookies

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards