Alla inlägg den 16 oktober 2022

Av Hilla - 16 oktober 2022 17:53

Ja, men detta blev ju gott (se förra inlägget).

Här ser du butternutpumpan innan den går in i ugnen. En tunn stråle olivolja hälldes över och så lade jag färsk rosmarin från trädgården i samma form. 20 minuter i ugnen i 225 graders värme.

Flingsalt på pumpan innan servering. Mums!

#hilla #hillasmatprat #butternutpumpa #paj

Av Hilla - 16 oktober 2022 14:26

Idag gör jag en paj med rester av broccoli och potatis. Jag stekte även på lite blandsvamp och lök som fick gå med ner i pajskalet.

Tillbehör blir ugnsstekt butternutpumpa.

Jag tycker ofta pajen blir bättre om man gör den i förväg, ställer den svalt och värmer på igen senare. Den håller helt enkelt ihop bättre.

Jag tycker också att det är kul att köpa grönsaker till bra pris, då det är rätt säsong. Idag köpte jag t ex morötter, vitkål och pumpa istället för tomater då de var orimligt dyra.

Allt är ju dyrt i mataffären nu och då försöker jag köpa efter säsong och även köpa sånt som har kort hållbarhet. Idag kunde jag tex köpa ett stort paket mandelmassa för 10 kronor men hållbarheten var en hel månad. Mandelmassan kommer jag att använda vid nästa kakbak.

#hilla #hillasmatprat #säsongsvaror #blandsvamp #paj

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards