Alla inlägg den 24 september 2022

Av Hilla - 24 september 2022 12:17

Idag förbereder jag kvällens middag tidigt. Jag blev inspirerad av en kollega som berättade om en asiatisk kycklingrätt som han gjort. Jag fick inget recept men jag fick en ungefärlig uppfattning hur han gjort rätten.

Jag började med att lägga tunna skivor av kycklingfilé, utskuret från 3 filéer, i teriyakisås. Jag köpte färdig teriyakisås, men man kan ju även göra egen sås förstås.

Medan kycklingen marinerade, i den här fina gamla karotten, smorde jag en ugnsfast form och bottnade med okokta risnudlar (1pkt). Ovanpå nudlarna lade jag snedskuren purjolök och frysta broccolibuketter. Sen hällde jag över 1 1/2 dl vatten, 1 dl havregrädde och lite teriyakisås. Toppade sedan med den marinerade kycklingen, salt, svartpeppar och sesamfrön.

Tanken är att nudlarna blir kokta i vätskan i ugnen.

Skjuts in i ugnen i 25 minuter på 225 grader.

Färdigt!!

#hilla #hillasmatprat #asiatiskt #kyckling #teriyakisås #risnudlar

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards