Alla inlägg den 8 mars 2024

Av Hilla - Fredag 8 mars 19:02

Ikväll gjorde jag en fiskgryta till middag. Så gott! Grundreceptet har jag fått av svärmor redan på 1980-talet men jag har förfinat det.

Innehållet i grytan är lax, torsk, krossade tomater, räkfond av räkskal, konserverade musslor plus spad, potatis, fänkål, morot, purjolök, creme fraiche, grädde, chiliflakes, saffran, citronsaft, fiskkrydda med saffran och fänkål, vitlök. Färska räkor och persilja på toppen.

Till detta drack jag en alkoholfri cider som är köpt på systembolaget.

Jag dricker nästan ingen alkohol alls längre pga en medicin som påverkar mitt levervärde. Det har faktiskt varit ganska enkelt att sluta med alkohol trots att jag förut älskade ett glas vin till maten. Det gäller att hitta goda alternativ. Mitt favoritvin bland de alkoholfria är Ein Zwei Zero.

#hilla #hillasmatprat #fiskgryta #alkoholfritt

Av Hilla - Fredag 8 mars 15:08

Till fikat idag gjorde jag mugcake till mig och maken. Ett enkelt recept som blir väldigt smaskigt!

Smeten är klar och läggs i två små portionsformar eller små kaffekoppar.

Receptet ligger alltid på vår fläkt så det kan fixas gofika utan dröjsmål, när andan faller på.

Receptet här nedanför på bilden gäller för en portion. Vill du ha två muggkakor gör du dubbel sats.

Smält smöret i en kastrull och blanda i övriga ingredienser. Stjälp upp smeten i en liten portionsform eller en liten kaffekopp. Micra på full effekt i exakt 1 minut.

Jag hade även lite solrosfrön i smeten idag och maken tog lite vaniljglass till sin kaka. Mums!

#hilla #hillasmatprat #mugcake

Presentation


Hillas matprat

Hör av dig till mig!

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

På café...

 

Mat på resa...

 

Festmat...

 

På restaurang...

 

Vardagsmat...

 

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards