Inlägg publicerade under kategorin Kötträtter

Av Hilla - 17 december 2016 22:23

Köttbullarna är rullade och stekta. För att bullarna ska hålla formen bra blandar jag i en msk potatismjöl i smeten.

#matprat #hilla #köttbullar

Av Hilla - 15 juni 2016 19:57

Idag firade vi vår bröllopsdag med god mat och mycket lyxigt vin.

Oxfilé med blue Costello, grönsaksblandning och gratinerade potatishalvor. Vinet fick jag i julklapp av maken och det var riktigt dyrt.

Potatisen bakades först i halvor och innehållet blandades sedan med smör, vitlök, majonnäs, salt, peppar, chili flakes, dragon och västerbottenost. När allt blandats väl la jag tillbaka röran i skalen och gratinerade i ca 10 minuter.

#matprat #hilla #mat #bröllopsdag #vin #lyx #oxfilé

Av Hilla - 16 maj 2016 08:49

En resa då och då ger så mycket. Många upplevelser och framför allt uppskattar jag matupplevelserna...

Vi bodde på hotell Harmoni i Wien

Varje eftermiddag mellan kl 15-18 bjöds det på afternoon tea i det här fina rummet...

Frukosten var mycket fin och det fanns t o m Prosecco om så önskades...

Kaffe och tiramisukaka på konditori Aida...

Här en sachertårta på Hotel Sacher. En klassiker...

Man kunde också köpa med sig sachertårta och annat...

En wienerschnitzel måste man ju också äta i Wien. Här på restaurang Figlmüller...

Här är vi på naschmarkt där all mat du kan tänka dig köpa eller äta finns. Dessutom är det en stor loppis...

Sista kvällen åt vi på en trendig fiskrestaurang, Konoba

Maten var helt fantastisk och hela stället var underbart med hög ljudvolym, glada människor och härlig stämning.

Det var våra matdagar i Wien det - härligt!

Ps. Båda de här restaurangerna var mycket populära och vår dotter hade bokat bord i god tid. Vi åt även sushi och italienskt... Ds.

#wien #resa #hilla #matprat #fisk #fika #sachertårta #tiramisukaka #hotell

Av Hilla - 27 januari 2016 13:00

Vi var bortbjudna i helgen och blev bjudna på något spännande. Värden och värdinnan har kontakter inom jakt så vi blev bjudna på vildsvinsstek till huvudrätt. Receptet var hämtat från "Allt om mat" och du kan klicka på länken om du vill läsa vidare.

Vildsvin har jag aldrig ätit förut men det var jättegott och lite annorlunda. Hade någon frågat mig vad det var hade jag nog gissat på att vi åt hjort.

Till förrätt fick vi ceasarsallad och till efterrätt en god hallonmoussetårta. Ingen dålig middag...

#vilt #matprat #hilla #vildsvinstek #ceasarsallad #tårta

Av Hilla - 25 januari 2016 12:17

Igår lagade jag en stor laddning chili con carne med köttfärs, lök, tomatsås, vita bönor, kidneybönor, cocktailtomater, vitlök, buljong och kryddor. Den blev riktigt mustig och god. Lyckan är stor när det är dags för lunch idag och jag kan äta av den goda chilin. Dessutom räckte maten till två matlådor. Helt perfekt!

Av Hilla - 1 januari 2016 16:20

Gårdagens festligheter i bilder...

Västerbottenpaj med creme fraiche, löjrom, rödlök och räkor.

Helstekt oxfilé med potatiskaka och haricot verts.

#oxfile #nyår #västerbottenpaj #löjrom #maprat #hilla

Av Hilla - 22 december 2015 18:44

Idag har jag ugnsbakat julskinkan och griljerat den, gravat lax, gjort chokladgodis, lagt in sill och en hel del annat som inte har med matlagning att göra...

Igår gick jag och dottern på krogen och tog ett varsitt glas mousserande vin för att fira en av henne avklarad stor och svår tenta.

#julmat #julskinka #julgodis #hilla #matprat #skumpa #sill #gravalax

Av Hilla - 7 december 2015 09:33

Igår åt vi lunch med våra tre ungdomar på stan. Vi har två egna "barn" och så är det en pojkvän som ingår i familjen också. Vi gick till Rififi på gågatan i Uppsala. Det är en italiensk restaurang och alla tog pastarätter utom jag som valde att äta en sallad. Det fanns även en pizzabuffé om någon hellre hade velat ha det. Maten var god och det verkade vara ett populärt ställe med många gäster.

Idag blir det lunch på IKEA. Jag och mina föräldrar ska äta årets julbord. Priset är 129 kronor om man är IKEA-familymedlem vilket är ett väldigt bra pris. Jag har ätit julbord på IKEA varje år de senaste åren.

Innan jag sticker iväg hinner jag rulla köttbullar. Några äter vi till middag och några tänker jag frysa in. Det blir perfekt att ha när julen kommer.