Av Hilla - 8 september 2023 11:44

Gårdagens middag blev svampsmörgåsar och en gryta av bl a fläskytterfilé med ris.

Idag är det kanonväder och vi jobbar på i trädgården. Vi har haft en trädfällare här som tagit ner några döda träd. Vi får plocka kvistar och återställa efter traktorn. Ikväll ska vi grilla.

#hilla #hillasmatprat #svamp #rester

Av Hilla - 7 september 2023 16:26

Jag är ledig idag och vi har gjort en båtutflykt. Vi tog med oss fika och njöt i septembersolen. Innan åt vi en somrig lunch i det fina sensommarvädret. Belgiska jordgubbar och hårdsmörgåsar med ost.

Väl hemma igen blev det en sväng i skogen. Vi hittade mycket svamp. En del av svampen ska torkas och en del blir svampmackor redan ikväll.

Vi älskar svamp: till grytor, pizza, sås, toast mm. Fördelen med att torka är att det tar lite plats när det torkat klart och att det kan sparas till andra år då det inte blir lika mycket svampskörd.

En del av svampen kommer vi att ge bort till våra barn och till våra äldre grannar.

#hilla #hillasmatprat #utflykt #fika #svamp

Av Hilla - 5 september 2023 16:17

När maken lagade mat till mig igår efter jobbet fick jag panerad abborre med sky från pannan, färskpotatis och gräddfil.

Så gott!

#hilla #hillasmatprat #abborre

Av Hilla - 31 augusti 2023 14:36

Det blev en tur i skogen igen idag. Det är så roligt eftersom det finns mycket svamp att plocka i år. Idag hittade jag svart trumpetsvamp, trattkantareller, kantareller och rödgul trumpetsvamp.

#hilla #hillasmatprat #svamp

Av Hilla - 31 augusti 2023 08:46

Igår lagade jag vegetarisk pasta till middag.

Gul lök, ruccola, kronärtskocka (konserv), aubergine, cocktailtomat, hemgjord pesto, grädde, parmesan och penne. Det blev väldigt gott!

Jag stekte löken som var finhackad och stekte även auberginen i skivor. Jag delade aubergineskivorna i fyra delar. Sen blandade jag ner grädde, pesto och parmesan i stekpannan till en krämig sås. När pastan var klar blandade jag allt i samma panna. Ruccola, tomat och kronärtskocka lades alltså ner mot slutet.

#hilla #hillasmatprat #pasta #vegetariskt

Av Hilla - 30 augusti 2023 16:26

Till fikat idag bakade jag en mjuk kaka. Jag hade en del gräddfil i kylskåpet som snart skulle gå ut. Jag hade 100 gram mandelmassa som jag rev och blandade ner i smeten samt lite röda vinbär.

Kakan blev jättegod!

Tidigare under dagen var vi inne i Norrtälje och åt lunch på Åtellet. Maken valde lerpottesill och jag tog en fräsch sallad med prosciutto, mozzarella och pesto. Vädret var helt ok så vi kunde sitta på uteplatsen intill Norrtäljeån. Jag tycker maten var fräsch och god men en del ur personalen kunde tänka på att ge lite mer personlig och positiv service. De gjorde inget fel men heller inte så mycket extra.

#hilla #hillasmatprat #mjukkaka #fika #åtellet

Av Hilla - 29 augusti 2023 19:04

Jag har varit bortrest några dagar genom jobbet och njuter extra mycket av friden vid sommarstugan.

Idag grillade vi abborre till middag. Tillbehör var kokt potatis, stekta kantareller, gräddfil och gräslök.

Till fikat, tidigare under dagen, åt vi sockrade bullar. En hel till maken och en halv till mig.

Jag har också gjort krutonger, smaksatta med salt, rosmarin och örtsalt. Krutonger är perfekt att göra av gamla brödskivor som börjar bli tråkiga. Gott till soppa eller sallad t ex.

#hilla #hillasmatprat #abborre #fisk #grillat

Fisk · Tips
Av Hilla - 24 augusti 2023 18:16

Igår kväll grillade vi och det var en varm och fin kväll.

Vi grillade kyckling och kryddkorv. Till det ugnsstekt potatis och ruccola, blue castello och stekt svamp.

På skoj serverade jag maken hans middag och tog en bild på tallriken.

Han fick sig ett gott skratt.