Inlägg publicerade under kategorin Tips

Av Hilla - 22 februari 2016 09:46

Vi har planer på en resa till Wien i vår. Mest för att vår dotter pluggar där den här terminen, men så klart lockar matupplevelserna också. Jag vet att Wien är känt för sina caféer och sin sachertårta men mycket mer än så vet jag inte. Har du koll på vad man ska äta i Österrike? Om inte annat kan jag googla på det...

Hur som helst söker jag nu en flygresa för oss och då fick jag tips om att använda en hemsida där det lätt att hitta en billig flygresa och man kan ställa in sökningen efter pris, resläng och antal mellanlandningar t ex. För oss blir det en flygbokning för mig, maken och sonen och vi åker över en långhelg i maj. Åh vad jag längtar!

#hilla #flyg #bokaresa #resa #Mat #matprat #sachertårta #wien

Av Hilla - 19 februari 2016 14:00

På fettisdagen var jag hos en komis och fikade och hon hade gjort egna semlor. Hon hade dekorerat semlan så fint så vi kom att prata om spritsar. Jag har inte ägt en sprits på flera år eftersom jag slängde min gamla plastade tygsprits, som luktade surt. Jag fick då tipset av min väninna att köpa en silikonsprits istället som är lätt att rengöra och använda om och om igen. Sagt och gjort...

Jag gick in internet och sökte på Bagaren och Kocken och köpte en ny sprits där. Klicka på länken om du vill se hur spritsen ser ut.

#matprat #hilla #semla #sprits #bagarenochkocken #shopping #Tips #baka

Av Hilla - 18 februari 2016 15:15

Jag äter oftast gröt till frukost och för att göra det lite enklare för mig har jag gjort i ordning en mix som står klar att använda.

Här har jag blandat fiberhavregryn, krossade linfrön, solrosfrön, russin och gojibär i en behållare. Bara att mäta upp och koka gröten i en kastrull eller i micron på morgonen.

#gröt #matprat #hilla

Av Hilla - 17 februari 2016 09:18

Igår var en kompis och jag på after work. Vi brukar få till en gemensam middag på restaurang varje termin och då går vi ofta till en trevlig pub i Uppsala som heter Churchill arms

De har after work-priser, så hamburgare med ett glas vin kostade bara 179:-. Pga en miss från köket fick vi vänta väldigt länge på maten, så en fin tryffel och kaffe fick vi också som kompensation. Att den här puben just fått utnämningen "läsarnas favoritkrog" i Uppsala Nya Tidnings krogpris Guldkajan visar hur populär restaurangen är i Uppsala.

Churchill arms ligger nära Uppsala stadsbibliotek och där passade jag på att låna tre kokböcker. Jag älskar kokböcker men man kan ju inte äga allt. Ett lån är ju helt enkelt perfekt!

#matprat #hilla #kokböcker #pub #middag #churchillarms

Av Hilla - 10 februari 2016 10:23

Igår var jag hemma hos en väninna och fikade och jag hade turen att få hembakt. Det blev en smarrig semla, vilket passade utmärkt eftersom det ju var fettisdagen. Jag har inte ätit någon semla tidigare i år eftersom jag gärna håller på traditionerna. Detta för att jag inte ska tröttna på semlorna redan innan det är dags att börja äta dem. Enligt en artikel i UNT (Uppsala Nya tidning) ska man ha både jäst och bakpulver i degen för att få riktigt bra och luftiga  bullar.

#hilla #matprat #semla #fettisdagen #hembakt #fika

Av Hilla - 21 december 2015 09:05

Idag har jag kokat knäck. Jag använder något större formar för att slippa bli galen på de små formarna som bara välter...

#matprat #hilla #knäck #julgodis

Av Hilla - 3 oktober 2015 10:17

Jag hittade ett tips i tidningen "Affärresenären" för oss som gillar mat. Jag är jättepeppad på att gå en matvandring i Göteborg där jag faktiskt befnner mig ganska ofta. Samma aktivitet kan man också hitta i Stockholm.

Det är en tre timmar lång guidning genom staden där man erbjuds en hel del smakupplevelser men man får också en historisk anknytning vilket gör att matvandringen passar både turister och infödda matentusiaster.

#matprat #hilla #resa #göteborg #matvandring

Av Hilla - 3 oktober 2015 10:02

Är du en surdegsälskare som vill resa ibland?

Nu kan du lämna in din surdeg på hotell och då kan vara säker på att surdegen mår prima även när du kommer hem. I Sky City i Sky bridge tar konditoriet "RC Chocolat" hand om surdegen på bästa sätt.